Växellåda/drivaxlar

Forum Modellspecifika forum 90/99 Växellåda/drivaxlar

  • Detta ämne har 4 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2014-12-01 13:00 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26723
    mankis
    Deltagare

    Går det att flytta över medbringarna till drivaxlarna från tidigare 80 tals låda till senare -80 eller -90 tal ? Det byttes ju inre knut mot en större sent -86 eller tidigt -87 Undran är ju för att om man vill konvertera till senare låda i 99:an t.e.x. bygga om till t 16. Mvh Magnus

    #199964

    Jo det sk funka vad jag förstår men det är noga med shimsningen. Shimsen hör till sin medbringare. Tror det finns fler här som vet mer å kommer med kommentarer snart.

    #199972
    morsole
    Deltagare

    Det är ju inte svårare än när man inför växellådsbyte växlar plats på den högre och den vänstre inre medbringaren, för att få en ”ny” bana för tripoden att rulla på.

    Tvätta rent ordentligt rent först utvändigt, och efter demontering av skruvflänsen får man ta bort en låsring på insidan, sen är det bara att försiktigt knacka ur den medbringaren ur flänsen.

    Lagret kan flytta sig lite, men det är bara att knacka tillbaks.

    Var noga med att allt är rent, återmontera sen ”nya” medbringaren, glöm inte att ”vända dem”, använd lämplig skruvtätning på skruven, och återmontera, med shimsen rätt.

    Lite passning på vä sida, där sitter drevet för hastighetsmätare, men ta det försiktigt bara, så går det bra.

    Lycka till!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #200001
    stefan
    Deltagare

    en förtydling kanske är på sin plats? Shimsningen hör inte till medbringaren utan flänsen och lagret. Om det går att byta medbringare i flänsen så återanvänder man såklart sina egna shims och fläns och återmonterar det på samma ställe.
    Byter man bara medbringare så påverkas ju inget annat. Byter man däremot medbringare och fläns och hela enheten så är man ju ute på djupt vatten för då räcker det ju inte med att behålla shimsen utan då blir ju allt fel i och med att man använder en annan fläns. Dessa är inte hundraprocentiga utan inshimsningen görs ju med de delar som satt där.
    Flänsar, lager och shims ska alltså sitta där de satt, medbringarna som lös del kan sättas hur som helst och förslagsvis så byter man ju sida på dem som redan nämnts.

    #200006
    saabaero
    Deltagare

    @Stefan wrote:

    Byter man däremot medbringare och fläns och hela enheten så är man ju ute på djupt vatten för då räcker det ju inte med att behålla shimsen utan då blir ju allt fel i och med att man använder en annan fläns. Dessa är inte hundraprocentiga utan inshimsningen görs ju med de delar som satt där.
    Flänsar, lager och shims ska alltså sitta där de satt, medbringarna som lös del kan sättas hur som helst och förslagsvis så byter man ju sida på dem som redan nämnts.

    Det absolut viktigaste att ha ”kvar på samma ställe” är yttre lagerbanan för difflagren som sitter fast i lagerhållaren.
    Själva lagerhållaren håller sannolikt tillräckligt bra precission för att byta.

    Ska man göra detta 100% korrekt ska man naturligtvis även mäta och ev shimsa om backlash men det är absolut överkurs om man bara byter medbringare 🙂

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng