växellåds fundering

Forum Modellspecifika forum OG900 växellåds fundering

  • Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2010-01-01 12:42 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21380
    soulmannen
    Deltagare

    hejsan, god fortsättning.
    Jag undrar om en växellåda som heter GM45612.
    Är det enbart aero o turbo låda eller satt den även i vanliga 900?
    Mvh Dennis

    #150540
    turbocab
    Deltagare

    Hm, med 6ans Primär är det troligen en låda från en 900S, lätttryckaren. En Aero/Fullturbo borde haft 712 på slutet, för 7ans primär. Inga fullturbo/Aero såldes med 6ans primär i Sverige. Men den är ju ganska lätt byta om du vill ha den på en fullturbo. 6ans blir lite surrigt på motorvägen kanske, men många gillar det ändå för att snabbt varva ur maskinen.

    #150541
    soulmannen
    Deltagare

    ok, för när jag googla på den så hittade jag nån aero med den lådan o den är plockad ifrån en fulltryckare.
    Vilka årsmodeller??

    #150542
    morsole
    Deltagare

    Primary Gearing
    Manual Automatic
    Primary 4 5 6 7 8 3 4
    Tooth
    in/out 31/30 30/27 31/26 32/25 33/24 40/37 41/36
    Gearing 0,97 0,90 0,84 0,78 0,72 0,93 0,88
    Pos 5:
    R&D version

    Total Gearing
    Below is a table that shows it on different gearboxes
    Year Model Gearbox
    number Final
    gear Total gearing
    1 2 3 4 5 reverse
    1981 900 G34504 9:35
    3.89 13.59 7.68 5.15 3.50 14.95
    1981 900 G45704 9:35
    3.89 13.77 7.78 5.22 3.76 3.04 15.15
    1981 900 Turbo G44604 9:35
    3.89 12.66 7.16 4.80 3.26 13.90
    1981 900 Turbo G45704 9:35
    3.89 13.77 7.78 5.22 3.76 3.04 15.15
    1982 900 G34406 9:33
    3.67 13.78 7.79 5.23 3.55 15.15
    1982 900 Turbo G45606 9:33
    3.67 13.94 7.88 5.29 3.80 3.08 15.34
    1983 900GL G45704 9:33
    3.67 13.78 7.79 5.23 3.55 15.15
    1983 900GL, GLs, Turbo G45606 9:33
    3.67 13.94 7.88 5.29 3.80 3.08 15.34
    1983 900GLi, EMS, GLE G45706 9:33
    3.67 12.99 7.34 4.93 3.54 2.86 14.28
    1984 900 GL G34506 9:33
    3.67 12.81 7.24 4.86 3.30 14.09
    1984 900GL, GLi, GLs, GLE G45706 9:33
    3.67 12.99 7.34 4.93 3.54 2.86 14.28
    1984 900 Turbo G45606 9:33
    3.67 13.94 7.88 5.29 3.80 3.08 15.34
    1985 900GL GM34506 9:33
    3.67 12.81 7.24 4.86 3.30 14.09
    1985 900, GL, Turbo GM45606 9:33
    3.67 13.94 7.88 5.29 3.80 3.08 15.34
    1985 900 Turbo 16 GM45706 9:33
    3.67 12.99 7.34 4.93 3.54 2.86 14.28
    1986 900GL GM34506 9:33
    3.67 12.81 7.24 4.86 3.30 14.09
    1986 900GL, i, Turbo GM45606 9:33
    3.67 13.94 7.88 5.29 3.80 3.08 15.34
    1986 900 Turbo 16 GM55712 9:33
    3.67 12.99 7.34 4.93 3.54 2.86 14.28
    1987 900i, Fi GM34408 9:33
    3.67 13.78 7.79 5.23 3.55 15.15
    1987 900c GM34508 9:33
    3.67 12.81 7.24 4.86 3.30 14.09
    1987 900c, i, i16, S16, T8,
    i cat GM45610 9:33
    3.67 13.94 7.88 5.28 3.80 3.07 15.33
    1987 900 Turbo 16 cat GM55602 9:33
    3.67 13.94 7.88 5.28 3.80 3.07 15.33
    1987 900i cat GM45710 9:33
    3.67 12.99 7.34 4.93 3.54 2.86 14.28
    1987 900 Turbo 16 GM55710 9:33
    3.67 12.99 7.34 4.93 3.54 2.86 14.28
    1988 900i, Fi GM34408 9:33
    3.67 13.78 7.79 5.23 3.55 15.15
    1988 900c GM34508 9:33
    3.67 12.81 7.24 4.86 3.30 14.09
    1988 900c, i, i16, S16, T8,
    i cat GM45610 9:33
    3.67 13.94 7.88 5.28 3.80 3.07 15.33
    1988 900 Turbo 16 cat GM55602 9:33
    3.67 13.94 7.88 5.28 3.80 3.07 15.33
    1988 900i cat GM45710 9:33
    3.67 12.99 7.34 4.93 3.54 2.86 14.28
    1988 900 Turbo 16 GM55710 9:33
    3.67 12.99 7.34 4.93 3.54 2.86 14.28
    1988 900i cat GM45510 9:33
    3.67 14.96 8.46 5.67 4.08 3.30 16.46
    1989 900i cat, i16 cat GM45612 9:35
    3.89 14.85 8.64 5.66 4.09 3.26 16.34
    1989 900c, i, i16, S16, T8,
    T16 cat GM45712 9:35
    3.89 13.84 8.05 5.27 3.81 3.04 15.22
    1989 900 T8, T16,
    T16 cat, T16S GM55704 9:35
    3.89 13.84 8.05 5.27 3.81 3.04 15.22
    1989 900 T8, T16,
    T16 cat, T16S GM55804 9:35
    3.89 12.88 7.49 4.91 3.55 2.83 14.17
    1990 900i cat, i16, i16 cat GM45612 9:35
    3.89 14.85 8.64 5.66 4.09 3.26 16.34
    1990 900c, i, i16, S16 GM45712 9:35
    3.89 13.84 8.05 5.27 3.81 3.04 15.22
    1990 900 T16 cat GM55704 9:35
    3.89 13.84 8.05 5.27 3.81 3.04 15.22
    1990 900 T16 GM55804 9:35
    3.89 12.88 7.49 4.91 3.55 2.83 14.17
    1991 900i16, i16(2.1), S16 GM45614 9:35
    3.89 14.91 8.56 5.68 4.10 3.36 16.40
    1991 900, i16(2.1), T16 cat GM45714
    GM55706 9:35
    3.89 13.89 7.98 5.29 3.82 3.04 15.27
    1991 900 T16 GM55806 9:35
    3.89 12.92 7.42 4.92 3.55 2.83 14.21
    1992 900i16, i16(2.1), S GM45614 9:35
    3.89 14.91 8.56 5.68 4.10 3.36 16.40
    1992 900, i16(2.1), T16 cat GM54714
    GM55706 9:35
    3.89 13.89 7.98 5.29 3.82 3.04 15.27
    1992 900 T16 GM55806 9:35
    3.89 12.92 7.42 4.92 3.55 2.83 14.22
    1993 900i16, 900i i16(2.1), S GM45614 9:35
    3.89 14.91 8.56 5.68 4.10 3.36 16.40
    1993 900, i16(2.1), T16 cat GM54714
    GM55706 9:35
    3.89 13.89 7.98 5.29 3.82 3.04 15.27
    1993 900 T16 GM55806 9:35
    3.89 12.92 7.42 4.92 3.55 2.83 14.22
    The following info is supplied by Dennis, Who works at EBB. EBB are SAAB specialists.
    Please visit them.

    http://www.ebb.se

    Strengthening
    The most durable alternative is a chill cast (kokill) 4-speed gearbox. With a change of Pinion bearing and making of a steel cylinder that replaces the original distance ring in between the bearings. Due to this mod the pre-torque of the bearings should not change.
    Then use a 32/25 primary gear. This will result in gear box that should manage up to aprox 230 BHP.
    A 5 speed gearbox is possible to mod in the same way. But due to the different model the gearbox is more flexible in the casing. When flexing the 3:rd gear will get broken! The tooth of the gear will just break.

    Hej, har kopierat från en bra sida, hoppas du förstår innehållet!
    Sidan heter http://www.900aero.com/index.html
    där du först går till ”tech”, sen längst ut vä till ”Geraboxes” och där kan du läsa det hela lite mera i ordning än i min ”kopia”…

    Mvh Johannes i Sjöbo

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #150544
    soulmannen
    Deltagare

    så om jag har läst den listan rätt så är den växellådan till en vanlig 900 -89 o inte till varken lättryckare eller fulltryckare eller har jag fattat det fel,, det är dagen efter så allt i knoppen funkar inte riktigt haha,
    Att jag undrar är att jag ska sälja en extra låda men jag kan ju inte sälja den förrän jag vet vad det är jag säljer den till ju 🙂 fick den med när vi köpte en 900cd -84 o den är ju en fulltryckare.

    #150546
    morsole
    Deltagare

    OM du har 7’ans primär i lådan i bilen, så flyttar du över den, och får då en bra låda med rätt utväxling. Det ska inte skilja på lådorna i övrigt VAD JAG VET, möjligen på stegen mellan de olika växlarna, men det får någon annan klok människa berätta för dig!
    89 och fram ska vara den ”nya” och starkare lådan, med lite distinktare lägen väl?

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #150551
    siksten saabson
    Deltagare

    Från och med årsmodell 1989 ändrade man slutväxeln från 9:33 till 9:35 om jag minns rätt. Detta för att öka varvtalet internt i växellådan och därigenom minska momentpåkänningen i den.

    När det gäller växlingskvaliteen är det m91 och framåt som gäller. Redan avhandlat i denna tråd:

    http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=122379#Post122379

    Med Vänlig Hälsning

    Siksten Saabson

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.