Växellåds och kopplingsproblem

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Växellåds och kopplingsproblem

  • Detta ämne har 10 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2007-10-20 20:55 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16845
    rikard
    Deltagare

    Hej!

    Skulle montera koplling och växellåda idag på min nybyggra 1850cc maskin. Men när jag skulle centrera lamellen med en gammal växellåds-axel så passade inte denna i vevaxeln. Axeln hade för stor diameter. Har kollat att även växellådan har denna större diameter. Dock passar axeln i min ursprungliga 1500-vevaxel som jag inte använder. Vevaxeln som nu är monterad är en 1700-vev.
    Är där skillnad dpå vevarna? Eller varför har jag olika diametrar på vevaxelhålet?

    Sen har jag sett att det finns olika långa splines i växellåds axeln. Vad är det som skilljer när dom är längre eller kortare?

    /Rikard

    #112841
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Lamellaxelbussningarna/lagren skiljer beroende på var vevaxeln suttit innan. Den du skall ha i Saaben är en enkel bussning.

    Bifogad bild visar hur du byter på en Saab. Ford hade en annan typ av lager till sina lamellaxlar så demonteringen kan ju skilja.

    Nej jag har ingen bussning att sälja! 😉

    Lycka till!

    /B

    #112851
    Tomas Rosendahl
    Deltagare

    Din vevaxel är från en Ford. I Ford vevaxlarna sitter ett litet lager istället för ”hylsan” som Saab vevaxlarna har. Demonteringsmetoden som Bengt beskriver fungerar bara för Saabvarianten. Jag spräckte lagret med ett don och plockade ur delarna. Det finns säkert fler ”bra” metoder.

    Stefan på forumet säljer nya hylsor.

    #112853
    rikard
    Deltagare

    Misstänkte nästan att det var något sånt!
    Skönt att det finns en enkel lösning 🙂
    Blev lite orolig ett tag att jag skulle behöva plocka ner hela motorn och byta vevaxel :crying:

    Stefan är redan kontaktad 🙂 Tack för tipset!

    /Rikard

    #113238
    rikard
    Deltagare

    Nu har jag nya hylsor. Jag testade att spräcka lagret. Men jag har bara fått ut nålarna och gavlarna på metallen. Metallytan som ligger mot ”väggarna” i hålet sitter kvar. Nått bra tips på hur man får fort detta? Vågar man slipa ner det med en slipmaskin? Där är ju ganska trång. Det som försvårar det ännu mer är att vevaxeln redan sitter i min motor.

    Tacksam för alla tips!

    #113246
    Bengt Åkesson
    Deltagare
    TomasG wrote:
    Din vevaxel är från en Ford. I Ford vevaxlarna sitter ett litet lager istället för ”hylsan” som Saab vevaxlarna har. Demonteringsmetoden som Bengt beskriver fungerar bara för Saabvarianten. Jag spräckte lagret med ett don och plockade ur delarna. Det finns säkert fler ”bra” metoder.

    Du behöver inte repetera mina inlägg…. 😀

    /B

    #113337
    rikard
    Deltagare

    Ingen som har nått tips på hur man får ut metallytan?

    Kan inte göra mer på motorn förträn denna är borta:(

    /Rikard

    #113341
    lelle f
    Deltagare

    Jag spräckte mitt med en liten huggmejsel , gäller bara att ta det lite lugnt .

    #113343
    rikard
    Deltagare

    Igen risk att man spräcker vevaxeln?

    Då måste väl huggmejseln vara riktigt spetsig? De jag hittat känns lite trubbiga föra att komma till med.

    #113351
    lelle f
    Deltagare

    Liten och nyslipad och att man tar det vackert så löser det sig .

    #113501
    rikard
    Deltagare

    Nu är lagret ute och den nya hylsan monterad 🙂

    Nån som vet hur stort åtdragningsmoment det ska vara när man spänner tryckplattan? Är en Sachs solfjäderkoppling.

    Hur viktigt är det med åtdragningsmomentet svänghjul-vevaxel? Jag försökte hålla emot och spännde till vevaxeln följde med. Kom inte upp i tillräckligt moment enligt momentnyckeln.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng