Växellådsolja 900 automat

Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / Växellådsolja 900 automat

Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / Växellådsolja 900 automat

  • Detta ämne är tomt.
  • Författare
    Inlägg
    • december 2, 2022 at 10:45 #499189

      Hej. Jag har halkat in på det där med oljor igen.
      Jag tänkte byta ATF i min niohundras automatlåda, men vet inte vad det är jag skall välja.

      I WIS står det under oljekvalitet till nämnd automatlåda:
      DEXRON III mineraloljebaserad. Syntetolja har en friktionskoefficient som inte motsvarar kraven för smörjning av växellådan.

      Kan det tolkas som delsyntetisk olja eller är det mineralolja punkt?
      Jag ser det att många säljare inte skriver om det är mineral eller syntetisk och som grädde på moset så verkar Dexron III/G vara helsyntetisk.

      Då jag inte vet hur bilen varit skött, men bara gått strax över 14.000 mil så tänkte jag inte spola den, utan bara utföra ett byte och sen göra samma sak vid ett senare tillfälle. Den har börjat hugga lite efter kallstart och man lämnar grusvägen för landsvägen.
      Mvh Mikael.L

      900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10

      • Detta ämne redigerades för 1 år, 3 månader sedan av M.Lindgren.
        december 4, 2022 at 18:19 #499288

        Hej

        Har du servicehandboken till bilen? Tänkte om det står något mer där än vad som finns i WIS
        Annars är en möjlighet att gå till en saabverkstad, fråga vilken olja dom rekommenderar/använder själva, och köpa olja av dom.

        Jag har själv ingen erfarenhet av dessa automatlådor, men säkerligen finns det någon annan här på forumet som vet 🙂

          december 5, 2022 at 09:36 #499318

          Hej
          Har du servicehandboken till bilen? Tänkte om det står något mer där än vad som finns i WIS Annars är en möjlighet att gå till en saabverkstad, fråga vilken olja dom rekommenderar/använder själva, och köpa olja av dom.
          Jag har själv ingen erfarenhet av dessa automatlådor, men säkerligen finns det någon annan här på forumet som vet 🙂

          Ett bra råd. Tror tyvärr jag saknar alla böcker och papper om bilen, men skall ge en extra titt. Det var faktiskt ett bra råd att höra av sig till en Saab-mek.
          Förr brukade jag alltid ringa eller åka förbi Hans på Aröds Bil, men han har tyvärr gott ur tiden, så man står fundersam rätt så ofta.
          Det verkar ju vara ett ganska så tydligt bryt i vad oljor beträffar runt 90-00 talen: att man gick över mer till fullsyntet på befintliga system och att den klassiska mineraloljan fasades bort. Helt okej, vore det inte för att det ökar risken för läckage på äldre bilar.

          Jag tror absolut svaren på de stora frågorna i livet, finns bland Saabägare här på forumet. Man får ge det lite tid bara, man kan inte hänga framför datorn hela dagarna.

          900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10

          • Det här svaret redigerades för 1 år, 3 månader sedan av M.Lindgren.
            december 6, 2022 at 17:28 #499327

            Kan göra en liten uppdatering här, för de som kan komma till att behöva samma information.

            I den berömda boken som ligger i handskfacket, med undantag för den verkligen behövs, står det att bilen skall ha Dexron II i automatlådan. Detta går fint, hand i hand, med att hitta just olja av mineraltyp.

            Att det står något annat i WIS, kan ju vara en rimlig uppdatering med tiden, men i gengäld står det precis samma sak till alla modeller av 9-5, trots att det har varit ett par olika oljor mellan årgångarna.

            900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10

          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.