Växellådsolja/trgögväxlad 99 GL 76

Forum Modellspecifika forum 90/99 Växellådsolja/trgögväxlad 99 GL 76

  • Detta ämne har 10 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2015-04-21 08:23 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #227228
    tofser
    Deltagare

    Föregående ägare har på inrådan av mekonomen bytt till en ”dyr motorolja” vid oljebyte i lådan. Detta har medfört mycket seg växelspak vid kallstarter och svårväxlat speciellt backen som ofta skorrar.

    Jag har inte lyckats ta reda på vilken de är olja men jag undrar nu vad jag borde byta till? Kräver 99an en speciell olja som är mer lättflytande?

    #227238
    stefan
    Deltagare

    skillnaden på en dyr motorolja eller en billig motorolja i en växellåda torde vara obefintlig. Det är nog sannolikt nåt annat som gör den trögväxlad isåfall.

    #233599
    tofser
    Deltagare

    Ok jag har läst (på internet skall sägas) att 99 kördes på en för ”trög” olja och hade rykte om sig att vara trögväxlad.

    Men vad kör ni andra 99 ägare på? Kommer testa att byta och det vore bra att ha ett hum om vad man ska slå i.

    #233682
    stefan
    Deltagare

    nu kan jag inga detaljer i just dessa växellådor men saab gick ju över på just motorolja i lådan för att de var så trögväxlade med vanlig transmissionsolja. Detta sett ur den tidens synvinkel alltså. Idag finns ju betydligt bättre oljor som är avsedda för växellådor man kan testa.

    #233753
    svartvit
    Deltagare

    Skorrar backen ligger problemet troligtvis i att det inte är riktigt urkopplat. Övriga växlar tröga med kalla synkringar tyder också på det. Som sagt, vad du har för olja i spelar mindre roll för hur lätt det är att växla.

    #233841
    morsole
    Deltagare

    https://svenskasaabklubben.nordicshops.com/product.html/olja-2?category_id=66

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #233988
    saabgunnar
    Deltagare

    Hej!

    Nja, låter som du har en olja med hög viskositet i kallt tillstånd. Då blir lådan som du beskriver.
    Den höga viskositeten gör att synkringarna har svårt att bryta oljefilmen och synkar därmed inte varvid spärrsynkroniseringen blockerar. Om du tvingar dig förbi den så skorrar det beroende på att synkningen inte var ”färdig”.
    Att backväxeln skorrar beror på att den sega oljan förmedlar röresle ungefär som oljan i en momentomvandlare. Ingående axelns kugghjul samt bottenstocken roterar och driver runt oljan som i sin tur driver runt annat som borde stått still.
    99/900 OG är särskilt känsliga för ”fel” olja pga den stora oljemängden i lådorna (som krävs för att smörja primärtransmissionen).
    Har själv haft en 73:a som var precis som du beskriver och där ettan inte gick att få ur efter kallstart annat än med stillastående bil om det var under -15 C ute.
    Byte till lågviskösare olja löste problemet.
    Det kan vara något annat, men ett oljebyte är en billig första åtgärd. Att riva i lådan eller överföringen är mera krävande…

    MVH/Gunnar

    #234069
    svartvit
    Deltagare

    Hej!
    Nja, låter som du har en olja med hög viskositet i kallt tillstånd. Då blir lådan som du beskriver. Den höga viskositeten gör att synkringarna har svårt att bryta oljefilmen och synkar därmed inte varvid spärrsynkroniseringen blockerar. Om du tvingar dig förbi den så skorrar det beroende på att synkningen inte var ”färdig”. Att backväxeln skorrar beror på att den sega oljan förmedlar röresle ungefär som oljan i en momentomvandlare. Ingående axelns kugghjul samt bottenstocken roterar och driver runt oljan som i sin tur driver runt annat som borde stått still. 99/900 OG är särskilt känsliga för ”fel” olja pga den stora oljemängden i lådorna (som krävs för att smörja primärtransmissionen). Har själv haft en 73:a som var precis som du beskriver och där ettan inte gick att få ur efter kallstart annat än med stillastående bil om det var under -15 C ute. Byte till lågviskösare olja löste problemet. Det kan vara något annat, men ett oljebyte är en billig första åtgärd. Att riva i lådan eller överföringen är mera krävande…
    MVH/Gunnar

    Alltså har du fungerande frikoppling ska allt stå still (eller nästan still) i växellådan när bilen står still. Rätta mig gärna om jag har fel här. Smäller eller skrapar det när backen läggs i är du antingen för snabb eller så är det inte frikopplat. En trög olja borde bara vara en fördel i det sammanhanget då den bromsar ner bättre. Sedan är -15 en sak och då blir de flesta lådor tröga, men tro mig, har du en koppling som inte släpper kan du ha hur tunn olja som helst och ändå få tungt att växla. Det är nämligen så jag kör omkring sedan 12 år tillbaka. Med nyluftad koppling växlar den som en dröm i några dagar, sedan händer något och jag måste gå via en annan växel (för att bromsa ner allt) innan jag lägger i backen för att det inte ska smälla.

    #235444
    morsole
    Deltagare

    Har jag fel för mig när jag tror att backen ”kopplades” till en annan växels synkning, på vissa årsmodeller, i alla fall?

    Minnet kan svika, men nån gång på sent 80-tal har jag för mig att det var så?

    Nån som kan/minns??

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #245447
    tofser
    Deltagare

    Tack för alla svar!

    Några fler symptom ifall någon kan ge fler diagnoser: Vid kallstart med kopplingen nere så sjunker tomgången markant när kopplingen släpps upp och motorn måste dra med sig lådan i neutralläge, detta säger mig att det borde vara ”trögt”. Så upplevde jag de iaf med min 96-62 när jag körde den en vinter i norge med -25 och ingen åtgärd på oljan i lådan. Växelspaken känns mest trögjobbad och vill inte gärna gå smärtfritt till ändläget där nyckeln kan tas ur utan man får hjälpa till med handen.

    Detta problem känns som det har blivit värre och värre sedan vi köpt bilen då föregående ägare bytt oljan i lådan.

    #253266

    Finns bra oljor till 99/900 lådorna enligt SAE 75!
    Vet att tex ”växellåds Jörgen” (ETT, Eriksson Transmissions Teknink) sålt dessa. Klassiskt på dessa lådor är att man måste vänta in backen eller peta i ettan först. Men är oljan ”trög ” måste man ju vänta extra länge.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng