Växellägen efter kopplingsbyte….

Forum Modellspecifika forum NG900/OG9-3 Växellägen efter kopplingsbyte….

Detta ämne innehåller 5 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-11-18 09:01.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24998

    strul
    Deltagare

    Har en ng 900 2.3 som jag precis har bytt koppling på, var ju inget man gjorde på en lunchrast precis 🙂
    MEN, får ingen ordning på växellägena, funkar 1:an, 2:an så får jag inte i backen….
    Får jag i backen får jag inte i 1:an & 2:an, förslag på vad jag ska gör?
    Någon som varit med om samma sak?

    Ha det/Janne

    #179714

    icecream
    Deltagare

    Uppe på lådan finns en plastplupp man drar ur INNAN man demonterar växelstången. Har för mig det är 3;an man lägger i. sen. Stoppar ner en mejsel med ca 4 mm tjocklek i hålet.
    ta loss plastkåpan runt växelspaken. I hålet framför spaken stoppar man ner en annan mejsel, prövar sig fram till 3;ans läge och då ska den åka ner i ett hål i växelstången. Lådan ska vara ”låst” enligt ovan.
    Glömde skriva att du ska lossa klämkopplingen på växelmekanismen på lådan vid denna justering.
    Om lådan är låst och du får i mejseln i växelstången är det rätt justerat.

    Är bilen sänkt typ 40 mm får du finjustera det lite.

    Är bakre gummifästet säckigt kan det bli lite bökigt också.

    har drukki lite vin så ursäkta om ja e lite oordnigssam, men de e så man gör.

    #179829

    choffe1989
    Deltagare

    Tjenna, vetett annat sätt att få växel lägena rätt, det finns två hål på växel förar armen, stoppa ner passande mejslar i dessa hål (ett i kupen och ett i motor utrymmet). och när du fått dit mejslarna i hålen så är det bara att dra åt växel föraren så ska det vara klart sedan, har funkat dom senaste gångerna.

    #179856

    icecream
    Deltagare

    @choffe1989 wrote:

    Tjenna, vetett annat sätt att få växel lägena rätt, det finns två hål på växel förar armen, stoppa ner passande mejslar i dessa hål (ett i kupen och ett i motor utrymmet). och när du fått dit mejslarna i hålen så är det bara att dra åt växel föraren så ska det vara klart sedan, har funkat dom senaste gångerna.

    Det va ju det ja försökte få fram. Alkoholen luddar lite ibland. Fast det funkar bara om rätt växel redan ligger i på lådan.

    Står i alla verkstadshandböcker, både saabs och haynes.

    #179874

    strul
    Deltagare

    Tack för svaren, även det alkoholpåverkade svaret 😆
    Nu funkar växlarna alldeles utmärkt 😉

    //Janne

    #179909

    icecream
    Deltagare

    Kanon. Läste nämligen inte heller allt när ja bytte första lådan 😳 . Men sen la ja i rätt växel innan jag monterade den. Sen va de bara att stoppa mejseln i hålet framför spaken och ”lägga” i rätt växel så den for ner i hålet.
    Busenkelt faktiskt.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.