växelspaksreglage V4 -74

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 växelspaksreglage V4 -74

Detta ämne innehåller 4 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-01-09 00:39.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12080

    saab-jonte
    Deltagare

    har nu demonterar i stort sett allt med växelspaken p.g.a. haveri, men nu har jag kört fast och får inte loss den lilla sprinten som håller i själva växelföraren igenom torpedväggen upp till handtaget vid den första led-knuten på motorrummssidan, ser ut som det sitter en liten pinnbult igenom som spärr men den går ej att få loss, jag har den andra växelföraren lös brevid mig och ser inga gängor i hålet igenom den så endera har den andra rostat fast eller så gör jag fel…. någon som har ider?

    #84045

    enor
    Deltagare

    Det där är en konisk pinne, och den sitter i många fall (som du redan märkt) väldigt hårt fast. Dock är den rätta metoden att lossa muttern och sedan knacka ur den. Tips? Tja… ta i. Rejält! Vid återmonteringen kan du använda pinnar från SAAB 99. Dessa är gängade i båda ändar – så när man ska ta loss en sådan tar man bort muttern, flyttar den till andra änden av pinnen – och så blir pinnen så att säga sitt eget urdragarverktyg.

    #84046

    fredrik
    Deltagare

    De är gängade i båda ändar åtminstone på alla V4:or.
    Tror att även alla långnosar har gängor i båda ändarna.
    Alltså 65 & nyare.

    /Fredrik

    #84047

    saab-jonte
    Deltagare

    hmm.. spurtar ut i garaget och provar genast ovanståående metoder p.g.a. att pinnarna faktiskt är gängade i båda ändar……. återkommer med svar!

    #84048

    saab-jonte
    Deltagare

    tackar för tipsen, det lönade sig och fungerade, koniska pinnen var gängad i båda ändar… och jag gjorde som så att jag flyttade muttern och drog ut den… så nu är min V4:a bestyckat med ett alldeles nyrenoverat växelförar stag och växlarna glider i underbart lätt, + att jag på samma gång servad kopplingen och kom fram till att det var endast luftning som behövdes men den ska dock justeras en hel del till innan det är riktigt bra. men nu är problemet avklarat iaf.. nu återstår resten… =P

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng