Växla E85 bensin sommar/vinter

Forum Modellspecifika forum OG900 Växla E85 bensin sommar/vinter

Detta ämne innehåller 18 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-07-23 19:03.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25417

    arcsmile
    Deltagare

    Jag har funderingar på hur det skulle funka att etanolkonvertera min 900s my91 under sommaren för att sedan återställa den under vinterhalvåret. Kallstarter i norra norrland på E85 känns direkt inaktuellt. Som jag har förstått det är det spridarna som ska bytas och tändningen som ska justeras några grader när man konverterar (?). Är det någon som har en uppfattning om detta är en bra idé eller om det är dåligt för bilen att variera bränsle på det sättet?
    /Mattias

    #186087

    exlssn
    Deltagare

    Kika i denna megatråd som vevat detta ämne ett tag —> viewtopic.php?f=7&t=778

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    #186089

    anderslindh
    Deltagare

    Jagar du rätt i stroboskoplampa att ställa tändningen med borde det inte vara några problem sålänge du vet att spridarna du får tag på funkar som de ska.. Jag tänkte väl själv eventuellt investera i en sån lampa och i så fall kan det ju lösa sig.

    #186090

    arcsmile
    Deltagare

    Det finns stroboskoplampor på institutionen, så det skulle kunna lösa sig kanske, om man är kompis med en doktorand som har tillträde, och är lite smidig.

    #186091

    M.Broberg
    Deltagare

    @arcsmile wrote:

    Det finns stroboskoplampor på institutionen, så det skulle kunna lösa sig kanske, om man är kompis med en doktorand som har tillträde, och är lite smidig.

    http://biltema.se/sv/Bil—MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Tandinstallningslampa/” onclick=”window.open(this.href);return false;
    biltema har rätt billigt annars.

    #186092

    longjohn61
    Deltagare

    Exact som du skriver kommer jag att göra kör E85 fram till oktober och sen tillbaks med org spridare och samma med
    tändningen lätt som en plätt 😉

    Mvh Nisse

    #186094

    morsole
    Deltagare

    @arcsmile wrote:

    Jag har funderingar på hur det skulle funka att etanolkonvertera min 900s my91 under sommaren för att sedan återställa den under vinterhalvåret. Kallstarter i norra norrland på E85 känns direkt inaktuellt. Som jag har förstått det är det spridarna som ska bytas och tändningen som ska justeras några grader när man konverterar (?). Är det någon som har en uppfattning om detta är en bra idé eller om det är dåligt för bilen att variera bränsle på det sättet?
    /Mattias

    Hej Mattias!

    Det går visst det att köra på etanol på sommaren och bensin på vintern; själva kör vi på etanol både sommar som vinter sen 3 år tillbaka. Men då har vi ju inte helt så kallt här nere i Söder som du har där uppe!

    Med etnanol gäller att kunna feta upp tillräckligt för att kunna starta när det är kallt, det har vi löst med en särskild behållare med bensin som sprutas in via en kallstartventil när vi ska starta. Samma som man gör i Brasilien där man använt sprit i tanken sen 70 – talet.

    Sen gäller det att hålla oljan ren; du får mera vatten i oljan när du kör med etanol, det kan du eliminera med en separat vattenavskiljare, då blir du av med det mesta.
    Viktigt är också att köra så oljan blir varm och vattnet har en chans att dunsta, många kallstarter och korta turer ger mycket vatten i oljan.
    Som på alla etanolbilar bör du halvera intervallen för oljebyten, gärna var 500 mil om du är osäker, skadar ju inte.

    För att kunna köra med båda bränslen måste du antingen byta spridare när du byter bränsle eller montera en box där du kan styra bränsleval.

    Håller på med att hitta en sådan till den egna S’en då den vi kör med har fått andra spridare, men det verkar som den skulle kunna behöva lite mera bränsle när det går undan…
    Annars kan du köra med röda spridare rakt av (från 9000 Aero), det enda du behöver göra är att höja tändningen några grader.
    Eller låt fördelaren vara, så behöver du inte ställa om när du evt ändrar till bensin till vintern.
    Boxen jag pratar om gör att man enkelt kan ställa om vilket bränsle man vill ha, samt hjälpa lite när det är kallt så motorn går bra ända från kall motor vid vintertemperatur.

    Det finns flera som bor uppåt landet som har mera erfarenheter av att använda etanol; du bör söka på olika forum, då får du flera svar som belyser problematiken vid att använda dig av etanol i det daglig i Norr!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #186095

    longjohn61
    Deltagare

    Vart och vad för behållare till bensin har du ❓ ingen pet flaska under huven antar jag 😉

    Mvh Nisse

    #186097

    anderslindh
    Deltagare

    Morsole, får du inte problem med kall-/varmstarter om du lämnar tändningen orörd?

    Min reagerade väldigt tydligt på bara några graders skillnad. på 20 grader gick den runt 20-30 varv innan den startade och det var när den var varm… På 23 startar den på första varvet varm och kanske 5-6e som kall (15 grader i garaget)

    http://www.etanol.nu/forbrukning.php” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Där kan man enkelt räkna ut hur mycket mindre kolldioxid man släpper ut med E85 när man mätt upp sin förbrukning 🙂

    Jag tänkte också köra den varianten att byta tillbaka till bensin till vintern.. Men ska ge startgas en chans först tror jag, får se hur bökigt det är att hålla på med 🙂

    #186099

    M.Broberg
    Deltagare

    Varför är ni så FRUKTANSVÄRT rädda för en petflaska bensin

    visst, monterar ni det på grenröret förstår jag problematiken men fattar faktiskt inte problemet. PET flaskan klarar av bensinen skitlänge och vid ev krock är det bara naivt att tro att en PET flaska är större problem än krocksäkerhet från 80-talet.

    Är ni så rädda för att krocka o dö så köp en ny bil, og900 är inte en säker bil.

    EDIT: ingen här som har så gammal bil att soppafiltret sitter i motorrummet heller eller? flyttar ni bort det om det sitter där fram? Det lagrar ju massa soppa även med pumpen avstängd. antar att ni kör utan sprit i spolarvätskan med?

    Föreslår inte ni ska sätta en flaska på kofångaren, men på insugssidan framför huvudbromscylindern tex är ju perfekt plats. eller längre ner. Spolarvätskebehållaren tex sitter ju förjävligt ut.

    Sen är etanol bra mycket lättare att tända eld på än bensin med, och det stoppar ni i hela soppasystemet + tanken 🙄

    #186100

    prostreet
    Deltagare

    @anderslindh wrote:

    Morsole, får du inte problem med kall-/varmstarter om du lämnar tändningen orörd?

    Min reagerade väldigt tydligt på bara några graders skillnad. på 20 grader gick den runt 20-30 varv innan den startade och det var när den var varm… På 23 startar den på första varvet varm och kanske 5-6e som kall (15 grader i garaget)

    http://www.etanol.nu/forbrukning.php” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Där kan man enkelt räkna ut hur mycket mindre kolldioxid man släpper ut med E85 när man mätt upp sin förbrukning 🙂

    Jag tänkte också köra den varianten att byta tillbaka till bensin till vintern.. Men ska ge startgas en chans först tror jag, får se hur bökigt det är att hålla på med 🙂

    Hur är det med spikningar vid 23 grader?

    #186101

    morsole
    Deltagare

    @anderslindh wrote:

    Morsole, får du inte problem med kall-/varmstarter om du lämnar tändningen orörd?

    Min reagerade väldigt tydligt på bara några graders skillnad. på 20 grader gick den runt 20-30 varv innan den startade och det var när den var varm… På 23 startar den på första varvet varm och kanske 5-6e som kall (15 grader i garaget)

    http://www.etanol.nu/forbrukning.php” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Där kan man enkelt räkna ut hur mycket mindre kolldioxid man släpper ut med E85 när man mätt upp sin förbrukning 🙂

    Jag tänkte också köra den varianten att byta tillbaka till bensin till vintern.. Men ska ge startgas en chans först tror jag, får se hur bökigt det är att hålla på med 🙂

    Hej, har inte tänkt på just den saken, utan jag gör många saker samtidigt!
    Har väl inte haft just de problemen så därför har jag inte tänkt på dem…

    Tror att största boven är mager startblandning, då etanol kräver 2-300% startblandning mot bensin.
    Så har du tillräckligt så startar maskinen!

    Nu vet jag att ni pratar om problem att starta vid varm motor: har inte märkt något där…

    KAN vara att jag höjt tändningen ordentligt, har inte mätt, svårt att se märket i sol på en automatare!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #186102

    anderslindh
    Deltagare

    Glader: Inte en enda ens vid närmre 30 grader och fullgas.. Men jag har ju soppachip och fmic t ex..

    Morsole: Okej ja det var ju en hel del mer som behövdes vid start.. 🙂

    #186103

    prostreet
    Deltagare

    @anderslindh wrote:

    Glader: Inte en enda ens vid närmre 30 grader och fullgas.. Men jag har ju soppachip och fmic t ex..

    Morsole: Okej ja det var ju en hel del mer som behövdes vid start.. 🙂

    Oj då.

    Jag har ju dock inge APC, men
    9000ic
    Soppa chip
    3″ DP
    3″ Racekat
    2,5″ efter kat
    Öppet filter

    Så jag borde väl kunna ställa på några grader för att få bort ”tjurigheten” vid varmstart.

    Förövrigt Lindh: http://www.jula.se/tandinstallningslampa-med-pistolgrepp-613002” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Vet ej kvalité.

    #186104

    morsole
    Deltagare

    Jag upplevde att när jag ökade från 60 mm till 76 mm på mitt avgas så blev bilen i mycket större behov av fetare blandning vid kallstart…

    Så nu har jag min flaska med bensin som pytsar in bensin vid kallstart och det funkar alldeles perfekt!

    Har kopplat bort den ordinarie kallstarten och slängt dit en som kopplat till bensinflaskan med en spolarpump som startar när kallstarten aktiveras med manuell knapp; brhhhhhmmm

    Mhv Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng