Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Vem leder årets köra ras liga?
- Detta ämne har 50 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast 2003-08-29 13:34 av .
- FörfattareInlägg
- 14 maj, 2002 kl. 20:13 #63850
anonymous
DeltagareFredrik!
Hur understår det dig att klanka ner på ”Fulan”. Om jag inte missminnermig var det någon som börjar på F och slutar på redrik som fick åka säkerhetsbil till sin havererade rally bil. Jo Jo klaga går ju. Men jag vill dock göra följande förtydligande. Fulan skapade inga köer. Det var alla nyfikna som undrade hur något så fantastiskt kunde få stopp.22 maj, 2002 kl. 15:49 #63851soda
DeltagareNu är den ute igen efter ett kolv byte.
Bäva månde alla multiförgasar maskiner!!23 maj, 2002 kl. 20:59 #63852anonymous
DeltagareHej vad det gäller ras så låg jag på nummer 1 år 1995-96-97-98. 9 st 2-t ras. sedan var det slut .
nu ligger jag väl sisst i den serien presis som IFK Norrköping i fotboll…eller hur FredrikMicke raset Bergman…
23 maj, 2002 kl. 22:01 #63853soda
DeltagareLugn Micke!
Vi förväntaross ett riktigt generalras av dig i början på augusti 😉
23 maj, 2002 kl. 22:06 #63854gerda
DeltagareJag vill oxå vara med…
Det står faktiskt minst 5-0 till Saabgaraget.Premiärdagen med min nyinförskaffade Rally V4 från -72 blev kort…
Den gick via besiktningen på förmiddagen till lunch med Fredrik och sedan bara halvvägs hem. Totalt var den ute i 3 timmar.Jag ville bara testa draget lite när jag startade vid ett trafikljus (Träna lite inför Saab-draget 4/8), hjulen spann och sen sa det PANG!!!
Innre drivaxeln gick av.
Bogsering av… Ja, just det Fredriks 245:a.Soliga Saab-hälsningar Gerda
23 maj, 2002 kl. 22:13 #63855anders dahl
DeltagareBlanda inte in garaget i det här!!!!!
Jag har inte kört ras på flera år.
Det kan väl knappast vara en merit att hamna på listan????????24 maj, 2002 kl. 10:44 #63856matthias r
DeltagareVilka råfula bogseringskombinationer
vissa i Saabgaraget ägnar sig åt!
Volvo framför Saabar! Kan inte låta bli att
blicka tillbaka i Bettans(min 18-årsvagn,
96-63) körjournal och kolla in några läckra axplock ur gamlingens meritlista från 1995:2 februari: Igångbogsering av kraftigt nersurad
142-73:a27 februari: Igångbogsering av nyare 740 (startmotorras)
September: Bortbogsering av ännu surare 242 i centrala Motala.
Trafikkaos, alla tutade, ingen ville bogsera bort,
men så kom bärgaren med sina 38 ystra….November: Bogsering av 245:a med havererad bensin-
pump. Den göteborgska kvalitetsvagnen hade pajat innanför avspärrningarna kring Folkets hus i Motala. Byggnaden var bombhotad och vårt
fordonståg släpptes genom spärrarna av skrattande ordningsmakt…Plus några liknande kombinationer, men då blir
inlägget för långt (läs; Alla som åker Volvo i Saabgaraget blir så tysta….)Bara en gång under de 14 år Bettan varit i min ägo har hon behövt bogseras. Det var när motorn skar hemma på gatan efter att lagren imiterat en cymbalorkester LÄNGE…… Givetvis ståndsmässig bogsering till garaget, en 96-66:a framför
(Plogen EPP 594, men det har du väl redan räknat ut Fredrik!)Så skall en bogserlina kopplas!
Hälsningar Matthias ”Shejk”24 maj, 2002 kl. 11:49 #63857petter
DeltagareHej!
Apropå bogseringar: Har bogserat V4:n Einar en gång, enbart beroende på mig själv. Jag begick det dumma misstaget att tömma ur lådoljan innan jag kollade hur hårt påfyllningspluggen satt, varpå jag tvingades rekvirera bogserhjälp av 900:n (fattas bara annat) från 1997 med vidhängande faderskap, då hallar med lyft är dyra ju fler timmar man står där…
När jag körde upp underverket till Götet i måndags undrade min lätt åka-långt-med-gammal-bilnojiga mor ungefär tvåhundra gånger om jag hade med mig bogserlina, och jag svarade varje gång att jag inte hade tid med bogsering om inte tjejen ifråga var bra snygg. Mamma förstår inte at man tappar snitt om man ska bogsera folk hela tiden…
Mvh Petter
24 maj, 2002 kl. 21:01 #63858roger akerblad
DeltagareTraktor är väl ett dragfordon?? och dit hör väl Fredriks välkända traktormärke.För Saab är ju en
BIL i alla fall!Roger
25 maj, 2002 kl. 20:53 #63859gerda
DeltagareJag har gjort det igen…
Å, den här gången var det ett ”riktigt” ras med en ”riktig” bil.Jag fick den höga äran att låna Fredriks 95-61:a till Uppsala idag, för att transportera runt en 60 åring i bekantskapskretsen.
Även detta en premiärtur, efter en lång vinter vila i lada.
På väg hem kom jag bara till Väsby, sen sa det YYUIIIIIPP!!!
Troligtvis ett vevstakslager…?Ingen bogsering denna gång… Utan hemfärd på släpvagn bakom tidigare nämnda 245:a.
Ras-hälsningar Gerda
Ha, ha Fredrik jag hann före… För det här hade väl kommit fram här förr eller senare…???
27 maj, 2002 kl. 14:54 #63860fredrik
DeltagareHmmmmm! Gerda!!!! Det är ju en 62:a!!!
Raset berode troligtvis på att topplockspackningen rasade dagen innan! Den kan ha stått hela vintern & droppat in glykol vatten i cylindern & det gillar inte vevstakslagrena!
Annars så gick Std motorn Mkt fint!
Nu blir det vässad maskin istället!!!!/Fredrik
27 maj, 2002 kl. 16:22 #63861tobbe99
DeltagareHejsan!!
Min kamrat Lasse och jag körde sammanlagt ras på 5 st V4:or på ca tre år. I samtliga fall var det balansaxellagren som gav upp. Sista gången blev nog den mest spektakulära. Lasse hade åkt mot Karlskrona i sin röda 95:a från 75, för att möta upp familjen i Polen. Efter ett par dagar kom ett knastrigt samtal från Lasse, att motorn börjat låta illa någonstans i Småland, för att sedan ha tilltagit allteftersom färden in i Polen fortsatte. -Jag kommer nog inte hem med bilen, sa han. -Kan du ordna en biltransport och komma ner?? Jag började kolla lite med vikter på släp, 95:an, tre vuxna och två barn, packning etc. Jag kunde konstatera att det skulle behövas en van och en 1500-kärra för att rodda ihop det någorlunda lagligt.
Naturligtvis hade ingen någon van att låna ut, och det var åtta timmar kvar innan färjan skulle komma in från swinjousse. Enda alternativet som återstod var att bogsera från Karlskrona till GBG. På den tiden hade jag min Kadett Sport 73:a som bruksis, visserligen originalbestyckad med frisk 1900-motor, men att använda denna lilla bil verkade minst sagt korkat. Jag fick till slut tag i en Mercedes 190 att dra med, och jag vände stjärnan mot Blekinge. Sen gick det undan. 95:an orkade ca fem mil in på svensk mark innan balansaxeln gav upp sista sucken. På med bogserlina, in med barnen i Mercan, och full fart hemåt. När vi kom till Värnamo på kvällskvisten vågade vi inte fortsätta längre. Jag ljuger inte, men stundtals var vi uppe i över 100km/h, och när det började hoppa ut diverse håriga saker på vägen, allt ifrån harar och grävlingar till fjortontaggade älgar, så beslöt vi att låta 95:an stå till dagen efter och fortsatte hem med Mercan. Dagen efter åkte vi tillbaka till Värnamo och bogserade hem 95:an.
Som sagt, själva raset på motorn var inte det värsta, men bogseringen hem, puuh! Aldrig har en bogserlina känts så kort.
”Tobbe”8 juni, 2002 kl. 22:34 #63862fredrik
DeltagareDå var det dags igen!!!!!
Inte för mig men väl för Lasse Mårtensson (Militären-lars2t) Som körde ett stort hål i 3:ans cylinder!!!!!!
Han har haft motorstörningar länge & nu uppdagades det ett måste i att lösa problemet!95:an har fått i en lätt trimmad motor C:a 45-50Hk& är uppstartad men ej körd då jag passade på att byta div andra delar som har blivit dåligt efter 40år & 6900mil.
Sporten går utmärkt & var näst snabbaste bil i Ånnaboda hillclimb. Före var endast en Porsche 911S med en Mkt duktig chaufför bakom spakarna.
Senaste bensinförbrukningen då Bla Brostugan besöktes drog den bara i sig 3l milen!!!! Dyrhobby har man som sagt! Men rolig!!!!!I själva tävlingen?? Den går ju ut på att köra 2 lika tider kom Gerda på 9:e plats & jag själv på 24:e utav 33St. Bäst utav Saabarna var Leffe Alge i en Rally V4 på 5:e plats!
/Fredrik
9 juni, 2002 kl. 18:17 #63863mikael skogsberg
DeltagareHörni Pojkar och flickor
Hur kör ni igentligen9 juni, 2002 kl. 18:48 #63864tobbe99
DeltagareVi har väl ungefär samma inställning till körning som du har till orginalbilar
”Tobbe” - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.