verkstad

  • Författare
    Inlägg
    • mars 20, 2007 at 12:20 #15753

      Jag har en saab 900 -88.
      Kylsystemet har börjat trassla- det ryker i närheten av fläkten.
      Jag har haft inne bilen på verkstad 2 ggr och man har inte lyckats fixa problemet.
      Man har bytt termostat osv.
      Finns det någon bra verkstad för SAAB 900 i Sthlms-området som någon kan rekommendera?

        mars 20, 2007 at 12:34 #104465

        tycker det låter som om det är dags för kylarbyte………de brukar se förskräckliga ut på gamla 900. Har dock inget tips på verkstad men om de inte klarar av dylika banala fel hos de du har varit hos så förstår jag viljan av att hitta nån annan !

          mars 20, 2007 at 15:01 #104467

          Bilverkstagen som ligger i västertorp (Vid shell vid västertorps C) har jag bara hört goda rekomendationer av… Annars så har du Saabverkstan i Kungens Kurva, där “min mekaniker” arbetar..

          Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
          Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
          Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
          Saab 9-3 Vector SC ´09

          Skämsbil:
          Audi A6 Avant

          Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

            mars 21, 2007 at 19:48 #104501

            som stefan säger så låter det som kylarbyte föreligger, saken är väl mer den att hur mycket du skruvar själv? om du mekar lite så bör du klara av att byta kyl själv, det är inte för invecklat, det du bör tänka på att ha till hands är ett nytt kyl och nya slangklämmor till alla 3 fästpunkter.

            försvinner vätskan i expantionskärlet? får du fylla ofta? du skulle säkert kunna se om det är hål i kylaren för den blir mörk där om du har en svart, är den silverfärgad blir det svårare. kylaren sitter fast i bilen med 2 skruvar i frontplåten på ovansidan.

              mars 24, 2007 at 09:31 #104578

              Är det bara ett kylarbyte klarar man det lätt själv även om man har tummen mitt i handen som jag. En kontakt för fläkten och två slangar bara.
              Fast det verkar underligt att verkstaden missat det om det skulle vara problemet.

              Om kylarn är dålig borde det synas tydligt på en 88:a. Ser det ärgigt ut och massa bitar har ramlat loss?

              Vad det gäller verkstad har jag använt MP Classic Auto i Bro för 99:an och DJs i Vallentuna för bruksbilen.

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.