Vevhuslock och motorblock 2T

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Vevhuslock och motorblock 2T

Detta ämne innehåller 7 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-04-27 13:08.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14130

    stefan w
    Deltagare

    Hej igen.
    I VHB för 2T står det att motorblock och vevhuslocket är parade. Jag har ett vevhuslock som är spräckt. Alltså måste man kassera både block o lock om jag fattat det rätt. Det står även att inget tätningsmedel får användas mellan ytorna, bara olja.

    Boken är självfallet nästan 40 år, gäller detta fortfarande och hur brukar ni göra med sådana här omständigheter?

    Återigen tacksam för svar

    #94388

    ulf
    Deltagare

    Slå ur de 2 styrpinnarna och ta en bottendel från annan motor. Det har aldrig varit något problem att skifta så.

    /Ulf

    #94389

    johan josefsson
    Deltagare

    Det man kan råka ut för om man inte har parat rätt är att man kan pressa ihop lagren eller så får man för stor spel så dom börjar snurra. Inget är bra.

    #94390

    stefan w
    Deltagare

    Hmm… tre chanser alltså varav två inte är så bra. Kan man mäta på nåt sätt med plastigage, man bör väl se om spelet är för stort i alla fall?

    Tänker jag lite på detta så undrar jag om det skall vara nåt spel alls egentligen, isåfall ett litet, det beror väl även lite på toleransen/ytterdiametern på lagren också?

    Känns lite osäkert det här

    #94391

    johan josefsson
    Deltagare

    Halvorna ligger ju helt ihop och den som måste stämma är där lagrena ligger. Vet ej toleranser, men lagrena är tillverkade med små toleranser så dom lär inte skilja sig från lager till lager.

    #94392

    ulf
    Deltagare

    Om du är osäker på om det passar så lägg ihop underhalvan mot blocket, dra skruvarna till 50% av momentet. Se till att stiften är borta och att skarven vid delningsplanet ligger rätt. Åk sedan till en mekanisk verkstad och be dem mäta rundheten vid lagerbanorna med en invändig micrometerklocka.
    Byte av underdel har gjorts i alla tider. Redan på 60-talet när vi körde ut en stake genom botten på rallybilen bytte vi bara botten. Det var ju ingen ide att kasta ett filat block.

    /Ulf

    #94393

    matthias r
    Deltagare

    Har plockat ihop ett flertal motorer under åren, där bottendel och block kommit från olika håll. Oftast p g a det klassiska raset då delar av stakens lagerkorg detonerar ut genom bottenhalvan. Metoden att slopa styrpinnarna har fungerat för mig i samtliga fall, bara rätt moment
    på skruvförbanden göres.

    En gång blev det problem med tätheten, fick ihop en snurra av ganska dåliga delar som läckte komp ur delningsplanet. Gjorde då något helt tabubelagt, rev isär, torkade ut ytorna från den tidigare påstrukna oljan med hjälp av förtunning. Sedan på en mkt speciell kopparspray (dyr)som hade extrema tätningsegenskaper i liknande sammanhang. Snustätt! Detta var 1995, minns inte namnet på sprayen, men en svag tankevibb målar upp en Wurthlogga.

    Har på alla övriga hopplock använt olja som föreskrivs, och det har funkat som det skall.
    Men det är ändå ingen nackdel att mäta upp som sägs härovan i tråden /Matte R

    #94394

    stefan w
    Deltagare

    Det finns hopp alltså, alternativet är ju att skrota blocket och då kan man ju ändå prova byta bottendelen. Går det åt h….te så är ju ändå resultatet i stort sett detsamma.

    Blocket har jag bestämt mig för att börja med att övningsfila, det är ju bättre att om man gör en blunder göra den på detta block istället för ett riktigt fint block. Blir det bra så kan jag ju gå vidare.

    Jag kanske låter amatörmässig nu men jag har alltid skruvat mest med V4 och aldrig rivit en 2T motor förrän nu, det skall bli kul och intressant att lära mer om dessa maskiner som jag ju ändå vuxit upp med.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.