Vevhusventilation

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Vevhusventilation

  • Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2004-09-18 18:02 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9327
    nislan
    Deltagare

    Återigen lite V4:a funderingar:

    Jag har planerat att byta lyftfilter på min v4:a till nåt öppet filter på ett rostfritt rör från förgasaren (kanske svårt att förstå hur jag menar!)
    Hur som helst skulle jag gärna slippa att koppla in vevhusventilationen till luftfiltret/röret.

    Jag har på min V4:a, ett ”halvt sluten
    vevhusventilation”. Går det att bara dra slangen, som normalt går till luftburken, rakt ut/ner i motorrummet eller?

    Förstår att det nog inte håller hos besiktningen. Men det går ju att bygga tillbaka då!

    #68582
    chakka
    Deltagare

    Problemet är att slangen mellan luftburken och ventilkåpan brukar vara den slang där lyften tas in, inte leds ut. Genom att bara dra ut slangen i motorrummet (eller strunta i slangen helt och hållet), kommer du att dra in helt ofiltrerad luft i motorn, vilket förståt inte är så kul i längden.

    Om du inte vill dra den vanliga slangen från luftburken, finns det små luftfilter anpassade just för vevhusventilation. Finns att köpa på många ställen, t.ex. hos Dalhems (kolla på http://www.dalhems.com/luftfiltersidor/pcvevvent.html ).

    #68583
    nislan
    Deltagare

    Enligt vad jag kan utläsa ur min verkstadshandbok går luften in genom oljepåfyllningslocket, ner genom motorn, upp genom ventil kåpan. Upp till luftburken och ner i förgasaren utan att passera luftrenarinsatsen.

    Det verkar som om ”hålet” i ventilkåpan bara är ett ”utblås”!?

    Eller har jag tolkat det fel?

    Skapar detta system nåt sorts sug som gör att luften sugs genom motorn? I så fall kanske inte vevhusventilationen funkar som den ska om man låter slangen bara gå rakt ner/ut! Nån som vet?

    #68584
    fuling
    Deltagare

    Om jag nu inte är ute och far som vanligt så blir det övertryck i motorn pga kolvarna funkar som en pump. Detta övertryck vill man inte ha så man leder skiten in insuget igen.
    En annan variant är att ha en tank som är vakumsatt som suger ur motorn och i botten på den tank leder man till baka oljan tex till tråget.
    Man slipper då de mästa av oljan åker in i förbränningen. Har för mig att det är rätt ohälsosamma gaser som vevhuset spyr ut.

    #68585
    chakka
    Deltagare

    Visst blir vevhuset en slags pump, men för att trycka ur något ur en ändan måste man ta in något i den andra.

    Det som syns av vevhusventilationen på ovansidan av motorn är två slangar. Den ena går mellan luftrenaren och höger ventilkåpa, där den ansluter endera till oljepåfyllningslocket (nyare motorer) eller direkt till kåpan (lite äldre motorer). Denna slang forslar luft in i vevhuset, och denna luft bör av naturliga skäl vara filtrerad.

    Den andra slangen går från vänster ventilkåpa till en anslutningsplatta mellan förgasaren och insuget. Det är i den här slangen som alla otäcka oljerester och gaser pumpas ur vevhuset, för vidare befordran via insuget till förbränningsrummen. Det här klägget vill man inte gärna skicka upp i luftrenaren, eftersom man då skulle skita ner både den och förgasaren ganska rejält.
    Just vänstersidan sidan brukar kunna vara lite krånglig att hålla ordning på. Slangen som används är på många motorer söndersprucken av ålder och dess säregna form gör den inte helt lätt att byta ut. Dessutom har jag sett ett par exempel på att plattan under förgasarfoten ”tappats bort”, vilket gör att det inte finns något att ansluta till. (Att detta även sätter bromsservot ur spel verkade inte bekymra ägarna av dessa bilar.)

    Nu är det iofs inte hela världen om man bara sätter en slangstump som leder ingenstans på utblåssidan. Det blir lite skitigt där slangen slutar och miljövännerna får ett skäl till att snegla argt på en, men motorn tar ingen större skada. Värre är att strunta i insugsfiltret, då eventuella föroreningar i luften då riskerar att hamna i oljan, med ökat motorslitage som följd.

    Hoppsan, såg just att du har den halvslutna vevhusventilationen på din motor. Den har jag ärligt talat ingen aning om hur den fungerar, hela harangen här ovan avser den helslutna ventilationen som användes på de senare V4:orna.

    #68586
    nislan
    Deltagare

    Efter en grundligen undersökning och mycket funderande, har jág insett att jag har missat vissa detaljer! Du har helt rätt Chakka!
    Jag har ett sluten vevhusventilation. Missade slangen som går från förgasaren till ventilkåpan!

    Det blir nog till att bygga nån sorts förgreningin till det tänkta röret så man får med hela ”kretsloppet”.

    Föresten! I Luftrenarinsatsen sitter det tre gallerlika ”brickor/filter”, är det för att filtrera luften från vevhusventilationen? De har iaf en förmåga att hoppa ur sin plats och lägga sig högst upp i förgasaren och blockera choken! Som tur är, är de för stora för att komma längre!

    #68587
    anonymous
    Deltagare

    Hej!

    Vad händer om de gallerlika ”brickor/filtren” i luftrenarinsatsen helt plockas bort då de som tidigare nämnts har en förmåga att hoppa ur sin plats? Risken finns ju att de ska komma in i förbränningsrummet med dess rörliga delar och där ställa till stor skada. Kanske någon kommit på ett bra sätt att förankra dem bättre? Kanske med en spårring av lämplig dimension eller nåt annat knep?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng