Forum › Modellspecifika forum › 95/96 TT › Vevstakslager
Detta ämne innehåller 4 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-02-14 23:12.
- FörfattareInlägg
- 20 januari, 2018 kl. 09:32 #439780
Hej!
Skall renovera vevaxel till en 850cc årsmod -61.
Söker dokumentation på vilka olika lager som behövs.
Även tips inför detta jobb mottages tacksamt.
Mvh, Mats21 januari, 2018 kl. 01:39 #439838Har du möjligheter att pressa isär och ihop vevaxeln? Och möjligheter att mäta och rikta upp eventuella fel så den blir helt och hållet rak. Att bara byta lager på vevtapparna utan att samtidigt renovera vevstakarna och byta lager på dessa också är inte bra. Vevstakarna behöver presicionsslipas och axlarna bytas för att få rätt lagerspel. Lager finns med olika toleranser och kvaliteter som håller bättre än orginal.
Jag skulle lämna vevaxelrenoveringen till någon med erkänt gott rykte….
21 januari, 2018 kl. 11:11 #439852Tack för bra info. Jag ska ej själv göra jobbet, ska lämna den till en mc-motorrenoverare.
Jag vill vara lite påläst då jag kommer dit med delarna. Det jag saknar fortfarande är en sprängskiss där man kan se ingående delar som man kan behöva köpa nya. Killen på sista filmen imponerar med sina enkla medel, får nu se hur min verkstad kommer att hantera veven. För dom har hittills bara ägnat sig åt mc-motorer med bra resultat.14 februari, 2018 kl. 20:45 #440784Både jag och kompis har vevaxlar som behöver handpåläggningar, allt från översyn till fullständig renovering. Vad får man räkna med att ett bra jobb kostar, om man inte tänkt trimma och köra hårt? Kan man lita på vanliga motorrenoverare med erfarenhet av tvåtakt, eller bör man hålla sig till de som har rutin just på saabvevarna? Finns kunnigt folk inte allt för långt från Stockholm? Törs man annars skicka en vevaxel med post/bud?
14 februari, 2018 kl. 23:12 #440791Både jag och kompis har vevaxlar som behöver handpåläggningar, allt från översyn till fullständig renovering. Vad får man räkna med att ett bra jobb kostar, om man inte tänkt trimma och köra hårt? Kan man lita på vanliga motorrenoverare med erfarenhet av tvåtakt, eller bör man hålla sig till de som har rutin just på saabvevarna? Finns kunnigt folk inte allt för långt från Stockholm? Törs man annars skicka en vevaxel med post/bud?
Jag lämnade min vev till Lennart Holmgren i Sandviken. Riktade och bytte lager till ”racing” lager. 5000:- tog han för det. Nu bor jag ju i Falun och det är inte så långt för mig till Sandviken så något om frakt vet jag inte. Han brukade dock få vevar via post/bud men man får väl packa den väl antar jag.
- FörfattareInlägg
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.