Vilken kamaxel har jag köpt?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Vilken kamaxel har jag köpt?

  • Detta ämne har 9 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2013-05-07 18:18 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7493
    Janne Hagnell
    Moderator

    Eftersom jag inte verkar få något svar i min projekttråd testar jag här också.
    Har just köpt en V4-kam som säljaren inte visste mer om än att det nog är en trimkam. På kammen är Fordloggan instämplad, plus att det står H36 på ett ställe, 70 på ett annat och slutligen en kod som är en (oläsbar) bokstav H89 (går även att läsas uppochner och blir då 68H plus den oläsbara).
    Någon som kan tolka detta? :read

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #55296
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Är troligen en kamaxel som motorgurun Nisse Hedlund har slipat. Brukar ha NH framför en sifferkombination som märkning om jag inte har helt fel för mig.

    Googla på ”nisse hedlund kamaxlar” så kommer en hel del kul info om denna motorlegend.

    /B

    #55299
    Janne Hagnell
    Moderator

    Tack för snabbt svar! :CH

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #55301
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Satt ju ändå och mixtrade med bilder från dagens träff med Saab Skånia så ett litet svar på forumet hinner man alltid med. :CE

    /B

    #55306
    Janne Hagnell
    Moderator

    OK, om jag förstått rätt är siffran efter NH bara ett id-nummer som inte säger något om vilka specifikationer kammen har? Så då måste jag ändå mäta upp den? Och sedan undrar jag varför det står H36 på ett annat ställe. Tidigare identitet på kammen, innan den blev omslipad?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #55307
    Janne Hagnell
    Moderator

    Och en annan sak: Hur vet jag hur den monteras i motorn i förhållande till vevaxeln? Vad jag har förstått är det inte givet att den ska stå i samma läge som en standardkam?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #55338
    Per-Erik
    Deltagare

    …varför skulle den inte göra det?

    #55344
    Janne Hagnell
    Moderator

    Nej, det kan man ju undra. Jag läste det någonstans, men den som skrev kan ju vara ute och cykla.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #55359
    sabbe
    Deltagare

    Enklaste sättet att mäta lyfthöjden på V4 kam är följande: Mät totalhöjden med skjutmåttet på nockens topp, vrid sedan 90 grader och mät ”grundcirkeln”. Skillnaden i måtten hamnar ganska nära rätt värde på kamaxelns lyfthöjd. Lyfthöjden bör vara max inom 0.1 mm skillnad på de olika nockarna.

    I motorn är det enklast att montera den på samma sätt som orginalkammen, bättre är dock att mäta in kamaxeln så att överlappet ligger centrerat vid övre dödpunkt.

    Sabbe

    #55383
    Janne Hagnell
    Moderator

    Tack! Med tanke på min förmåga att räkna ut saker rätt ligger nog montering som original närmast till hands. :duck

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng