Vinglig 900 GLE -81

Forum Modellspecifika forum OG900 Vinglig 900 GLE -81

• Detta ämne har 11 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2007-08-11 09:26 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    jean
    Deltagare

Hej, jag har köpt en trevlig 900 GLE, men den har en liten egenhet, den vinglar på vägen. Ibland känns det som styriningen inte verkar, man får vrida till och sen kommer hela bilen. Det känns som någonting är löst. Det som är konstigt är att bilen är nybesiktigad, och idag gjorde jag en framvagnsinställning. Men det är likadant fortfarande. vad finns det jag kan kolla mer på? Kan bakaxeln sitta löst? Har kollat däckstrycket med, det är 2.2 kg runt om.

Martin
    Deltagare

Kolla att de bakåtriktade stagen från bakaxeln mot hjulhusets bakre del sitter fast och att det inte är rostskador runtomkring. Om de inte sitter som de skall kan du få vad jänkarna kallar ”a fishtailing Saab”

jean
    Deltagare

Ok, tack för tipset, jag ska kika imorgon på det. Men borde inte besiktningen sett detta isåfall?

walle
    Deltagare

verkar precis som servon är kass eftersom styrningen rycker till i bland. bara att byta styr växeln mvh niklas

Martin
    Deltagare

Man tycker att de borde upptäckt det. Jag spann vidare på din fundering om bakaxeln satt löst och formuleringen ”och sen kommer hela bilen”

jean
    Deltagare

Det är inte så att det rycker, styrningen går lätt och fint utan missljud eller så, men det känns ibland som det är ”eftersläpning”. Typ ”fishtailing”, komemr det en vidpust eller liknadne så styr bilen själv lite.

peter engqvist
    Deltagare

vad har du för däck?
    är stötdämparna ok? (sbp kollar inte sådant)

emul
    Moderator

Jodu, dämparna kollar de, min förstabil (900Gl -84) gick som en båt.. Hur härligt som helst! Älskade den som den var.. Men det gillades inte sv SBP..

peter engqvist
    Deltagare

senast jag var på besiktningen med en 900c -87
    som hadde en ny dämpare höger bak (enda som dämpade nånting) vänter var sopslut
    vänter och höger fram likaså och vänster läckte.
    (trodde jag skulle få ett gäng 2or bara på det)
    men fick ett påpekande på läkage stötdämpare vänster fram :confused:

frågade om varför och fick svaret att dom inte är skyldiga att kolla funktionen på dom bara läkage.

jean
    Deltagare

Nu har jag kollat lite mer enligt de råd ni gett mig:

– Stötdämparna är utmärkta, inget läckage och ”fasta i hullet”.
    – Det finns ingen rost alls under bilen, då bilen endast gått 8600 mil. Vad jag kunde känna och se så satt alla stag i bakvagnen fast, men det rä samtidigt svårt att rycka på allt och samtidigt kika då man är ensam.
    – Däcken är inte så bra, torrspruckna MacRipper 185/65/15, säkert suttit sen 90-talet. bra mönster men som sagt, torra. Kan det vara dessa som är boven i dramat?

Liknelsen vid en båt var bra, det känns lite så, vinglar på lite som man vore ute på stormigt hav…

Kan det finnas någon i Örebro som kan låna ut en uppsättning däck/fälgar för prov? Eller har en uppsättning att sälja rent av? Helst på alu-fälgar. (Hupp! Nu bröt jag väl mot nån regel.. )

walle
    Deltagare

finns billigt på däckonline där köper jag alla mina däck mvh niklas

kaparn
    Deltagare

Bra däck kan göra hela skillnaden, tänk på att det är annan bultcirkel från -88 om du får tag i däck på fälg.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng