Vinter resa

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Vinter resa

Detta ämne innehåller 2 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-12-12 07:33.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13461

    kalle .p
    Deltagare

    Hej Planerar en vinter resa i men rally Saab.

    Problemet är att luftburken är upp tagen mycket i bakant och motorn trimmad till 70 hk så luften behöver den.

    Finns det något tips hur jag kan göra för att minska risken för isbildning i förgasaren förvärmnigen sitter kvar och är monterade.

    Bilen är en -65 enkelförgasare.

    Hur gjorde de med vinter rally på 60- talet?

    #90530

    matthias r
    Deltagare

    Har du röret på luftrenaren kvar eller i alla fall en del av det? Montera i så fall bilens ursprungliga förvärmarrör som går mellan grenrör och detta rör.

    Är röret helt avlägsnat, gör en anordning med vanlig universal förvärmarslang och montera den mellan grenrörets förvärmningssköldar och luftburken.

    Tvåtaktssaabarna är känsliga för isproppar vid utetemp under tre-fyra plusgrader. Risken att sådana skall ställa till riktiga driftsbekymmer är dock störst då kvicksilvret dansar runt nollan. Så någon slags förvärmning bör finnas för att kompensera öppenheten i burkmanteln.

    Så har vid det här med K-sprit; något jag egentligen inte själv vill rekommendera till andra. Och varför det? Pga fortfarande rådande oklarhet rent generellt betr hur sprit lirar ihop med tvåtaktsoljan. Ingen önskar ju att dess smörjförmåga sjunker, då föreligger ju skyhög risk för motorskador nästan omgående.

    Men; alltid använt det själv i 2-t Saabar vintertid! Körde bruks med 2-t till 1997, mer än 3000 mil per år, och blandade alltid in K-sprit i bränslet. Dock; innan flaskans innehåll slogs i hälldes 1% 2-t olja i K-spritflaskan—och den skakades om. Sedan var det dags att tanka— först olja, sedan bensin, och sist– den något ovanliga K-spritgroggen.

    Driftsproblem? Inga. Motorhaverier? Inga.

    Det var bara lite återgivande av hur det funkade, bla vargavintern 1995/96. /Matte R

    #90531

    kalle .p
    Deltagare

    Förvärmningen röret finns kvar och är som sakt redan monterat men som du ser på bilden så tar motorn sin luft i det stora hålet i bakant på luft burken.

    Har hört att man kunde ha en glödlampa monterade i luftburken är det någon som vet det?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng