Vinterförvaring av 900

Forum Modellspecifika forum OG900 Vinterförvaring av 900

• Detta ämne är tomt.
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    gripenef
    Deltagare

Hej

Det är snart dags att vnterförvara min relativt nyinköpta 900 för första gången. Tacksam för tips hur jag ska göra det på bästa sätt.
    Jag har endast tillgång till kallgarage med grusgolv
    //Sune

Saab_ahed
    Deltagare

Hejsan,

Kul att folk tar hand om våra kära Saabar 🙂

Att vara parkerad på grusgolv är ju tyvärr inte det bästa alternativet, eftersom det har en tendens att vara fuktigt.
    Fukten förångas uppåt vid varmare väder, och där är underredet rätt nära marken på en parkerad bil.
    Har du befintlig rost på underredet, så är detta tyvärr goda förhållanden för rosten att frodas.

Åtgärder mot detta är att:
    Se till att underredet är rent. Tvätta bort damm/skit i skrymslen och vrån, som kan binda ytterligare fukt.
    Ventilation i utrymmet som bilen står i, hjälper till att fukten ”dras bort” med ventilerade luften.
    Att höja upp bilen på pallbockar gör att underredet kommer upp från marken, och fukt kan lättare vädras bort.

Allmänt om långtidsförvaring (ca. 8 månaders vinterhalvår), i kallgarage torde väl vara att hålla alla vätskor fräscha.
    Kanske lägga korrossionsförhindrande tillsats i motoroljan, ta ur batteriet och förvara det i varmt utrymme.
    Däckstöd för att förhindra platta däck om bilen står på mark, malkulor inne i bilen… beror egentligen på hur mycket pengar man är beredd på att spendera på’t.

Låst utrymme förhindrar klåpare att till exempel tappa en skottkärra på bilens tak. (Oförklarliga saker händer med folk i närheten av andras grejer)

M.Broberg
    Deltagare

Tvätta bilen noga innan du ställer den, underredet med.

vill du vara riktigt noggrann så hissar du upp den där fram och städar ur i facken på insidan av hjulhusen där drivaxeln och styrleden går ut. klassisk rostfälla på og900 som samlar mycket skit.

sätt gärna batteriet på underhållsladdning, antingen i bil eller nån annanstans.

Full tank eller nästan tom tank, mer bensin betyder att det åldras långsammare men med lite bensin kan du slå i färsk soppa det första du gör.

byt motorolja och filter före eller efter förvaringen (före eller efter…därom tvistar de lärda). har du inte bytt bränslefilter på länge är det smidigt att göra direkt när du tar ut bilen igen.

Men för så kort period så krävs det egentligen inget speciellt. bara kolla att kylarvätskan klarar låg fryspunkt och spolarvätskan med när den då står i kallgarage

Pumpa gärna lite extra tryck i däcken. eller hissa upp bilen på pallbockar, pallbockar är bra om den inte står i vägen och ska kunna flyttas.

Lsoderlund
    Deltagare

Vill slå ett slag för enris i golvbrunnarna.

Du kan även lägga ut en presenning och ställa bilen på. Därigenom får du bort fuktproblematiken en del. Granris/enris under bilen för hålla mössen borta.
    Torrboll i kupén, gärna 2-3 stycken.

Annars är det som tidigare skribenter skrivit, en rejäl och noggrann tvätt, och dammsugning. Se till att inget ätbart finns i bilen, som kan locka till sig mössen.

Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

Skämsbilar:
    Audi A6 Avant
    Bmw I3 Rex

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

gripenef
    Deltagare

Hej,
    Jag tackar er alla för tipsen inför vinterförvaringenn
    Tack/Sune

gripenef
    Deltagare

Jag har ett kapell till bilen, men är det en god idé att använda det i ett kallgarage. Kan kapellet göra att ev fukt blir kvar på bilen?
    Någon som har erfarenhet ang kapell?

M.Broberg
    Deltagare

Jag skulle inte rekomendera kapell om det finns tak.

det är la mest för at förhindra småskit och regn från bilen om den står ute. kan repa lacken, hålla kvar funkt osv

Janne Hagnell
    Moderator

det är la mest för at förhindra småskit och regn från bilen om den står ute. kan repa lacken, hålla kvar funkt osv

Jepp. Tar det på bruksentuaiaster med sliten lack men försöker ha av täcket fina dagar så det får torka.

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

saabaero
    Deltagare

Finns det risk att djur som katter och fåglar tar sig in eller at det dammar i utrymmet är det bra med ett täcke.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.