Vipparmsaggregat med och utan smörjhål
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Vipparmsaggregat med och utan smörjhål
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Vipparmsaggregat med och utan smörjhål
- Detta ämne har 3 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2008-06-01 08:13 av stefan w.
-
FörfattareInlägg
-
Det finns vipparmsaggregat till V4 där i vissa utföranden skruvarnas brickor är utformade som en droppe, och dessa brickor täcker en oljekanal. VHB nämner inte att det finns skillnader utan nämner bara varianten med oljeutloppet.
Är detta utförande senare eller tidigare?
Vilket är att föredra, om jag kan välja endera?
VHB i CD-form är daterad nov -77 och min tryckta pappers-VHB är från okt -72. På båda ställena nämns bara aggregat med smörjhål. Men jag står med aggregat utan smörjhål. Jag kan tänka mig att de kanske är från en gammal 17M-motor.
När jag ser oljans väg så antar jag att den ska gå upp i det fyrkantiga hålet i skvalpplåten, upp i och längsmed aggregatröret och runt det bortre aggregatfästet, dvs där den mystiska smörjkanalen finns. Eller?
Nå, nu monterar jag aggregat med smörjhål, det tycks vara std-lösningen.
Jag vet inte vad det betyder men jag rev undan ventilkåporna på en motor som sitter i en 96-75 och där fanns inget extra smörjhål. Men när jag lyfte på kåpan till en blå motor (95-69), då du, där var det smörjhål enligt bilden ovan. Vipparmsaggregat utan smörjhål tycks alltså vara av senare modell.
Hur har du det med ditt smörjhål? 😮
Jo… i min -70a motor så är det droppformad bricka som bilden. Även den gamla 1700 motorn från runt -65 har det utförandet. Sen har jag inte sett till detta i de senare motorerna. Vad som är bättre eller bäst kan jag inte säga tyvärr mer än att det kan läcka lite runt brickan och det skulle kunna vara en nackdel för smörjningen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.