Weber, ojämn gång

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Weber, ojämn gång

Detta ämne innehåller 8 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-10-19 20:12.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13273

    berra_bus
    Deltagare

    Hej,

    Har en V4 med 1700 och en Weber ngnting. Tyvärr går den ojämnt och är allmänt svag.
    Drar jag ut choken en liten bit (ett par mm räcker) eller gasar så att andra porten kommer in går den jämmnt och fint och som den skall.
    Har bytt tänddelar och även ställt in tändningen. Har provat med blandskruven öppen 3/4->1,5 varv.

    Finns det ngt som har med den första porten att göra tex ngt munstycke som kan vara täppt eller är det ngt annat?

    Kan även nämna att tomgången är tämligen ojämn men har förstått att det är ngt man får på köpet då Weber monteras.

    mvh
    Tomas

    #89527

    lelle f
    Deltagare

    Prova att göra rent lågfartsmunstycket , kolla oxå så den inte tjyvluftar nånstans . Kolla gärna med att spreja startgas runt förgasaren , ökar den i varv så tjyvluftar den . Spåra upp läckan och täta så blir det nog bättre . Får man bara webern och lira så finns det ingen bättre fugge ( tycker jag iaf ).
    Kolla gärna på KG trim så har du en bra sprängskiss om du nu har en DCD .
    http://www.kgtrimning.com/

    #89528

    berra_bus
    Deltagare

    Antar att det är en DCD. Förgasaren på bild ser bekant ut.

    Om det är tjuvluft eller täppt lågfartsmunstycke, varför går den bra när jag drar ut choken ett par mm?

    mvh
    Tomas

    #89529

    lelle f
    Deltagare

    Du får mer soppa om du chokar , Kan vara den lilla mängd som missar med täppt lågfart .

    #89530

    Eller så kan otät vevhusventilation vara felet. Kolla att ventilkåps- och insugspackningar är hela.

    #89531

    berra_bus
    Deltagare

    Hej igen,

    Har kollat lågfartsmunstycket men det verkade inte täppt. Däremot var det en ljusgråaktig beläggning på det.

    Vevhusventilationen ja. Har tidigare sökt en hel del på detta i forumet och förstått att det är ett kapitel för sig.
    Från början gick vänstra kåpans ventilation in i luftburken och högra var pluggad. Olja trycktes då ut lite här och var bla vantilkåpor, oljestickan, transmissionskåpan och genom ett bulthål på ovansidan av insugningsrör (heter det så) nära förgasaren.
    Drog åt insugningsbulten, bytte ventilkåspackningar och gjorde så att högra kåpans ventilation nu går ut i luften.
    Inget mer oljeläckage förutom ovansidan av transmissionskåpan där packningen troligtvis pajat pga trycket som var innan.

    /Tomas

    #89533

    berra_bus
    Deltagare

    Vakumventilen är för tillfället pluggat och efter vad jag hittat på forumet så skall det vara ok förutom vid varmstarter. Har jag rätt?

    Saabanders, är din vakumventil inkopplad och vad menar du med ”vakumventilen ble modifisert”? vad gjorde du med den?

    /Tomas

    #89535

    berra_bus
    Deltagare

    Har nu kollat pluggen till vakumventilen och den ser ok ut. Är ett 1,7mm hål som inte var täppt.

    När jag tänker efter så kan detta med ojämn gång uppkommit efter jag fick soppatorsk. Ja, det var klumpigt men tankmätaren lever sitt eget liv.
    Har ett bensinfilter innan förgasaren och kan inte se någon skit där men det kan ju vara så att något som låg i förgasaren har sugits upp och satt sig någonstans.

    Om jag skall plocka isär förgasaren för o blåsa den ren, kan jag normalt använda packningarna igen eller bör jag montera nya? Om nya, var köper man enklast dessa, hittade inga på KG Trimnings hemsida?

    Vad annat kan vara värt o byta i förgasaren då den iallafall plockas isär?

    /Tomas

    #89537

    lelle f
    Deltagare

    Om du söker på snabblista över DCD så finns det packningsats för 80 kr .

    Eftersom du bor i Göteborg så vänd dig till Misab så hjälper dom nog dig .

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng