Svar till: MCY Cab 1991

Forum Övrigt Projekt / Min bil MCY Cab 1991 Svar till: MCY Cab 1991

#223462
turbocab
Deltagare

Nytt forum då, lite annorlunda men blir säkert kanon!

Vår i Göteborg ja, jo det får man nog säga. Men det är lite lugnt på bilfronten. Jag kör min 9-5 Aero, funderar på en lackbehandling och kanske större spridare för E85 så den riktigt vaknar till. Men känns lite onödigt på en ren originalbil, och kostar pengar…. Får se…. Idag blåste jag ikapp och förbi en Audi 3,0 TDI, han försökte verkligen men en surdiesel är ingen match för en B235R på Etanol. Klart kul, första rejset jag haft på läääänge. Hur många hästar har en 3,0 TDI av senare snitt? Det kanske är mer show än go? Men vissa av dom där dieslarna är ju för djävla snabba….

På og900 fronten så är det väldigt lugnt. Den stora entusiasmen är väck, det handlar mest om lite småpyssel. Jag har inte rört cabben sen i November, men i Söndags ställde jag på och körde en sväng. Hade ju stora planer på nya dämpare mm, men jag släpper det…. Ska byta olja, lufta bromsarna och få in röd Glykol, så får det vara bra där. Blir inget mecka-år, utan ett kör-år.

Röda og900an står kvar i ladan. Är i valet och kvalet att göra en dyr lösning och hitta en verkstad som löser länkarmarna åt mig, snabbt och lätt. Eller så får jag palla upp den och slipa rent och låta Håkan hjälpa mig med svetsen. Men jag har inte nån motivation riktigt, dessutom vill jag ha 9-5an i carporten, ur sol och regn. (ja, jag är lite fjollig med den, alla gummilister på den är så fina och har knappt vart ute i solen sen år 2000…..) Vi får se var vi landar.

Numera så är mecka-garaget inte bara för bilar, det har hänt lite andra grejor i vår….. Cabben får numera trängas med min ”riktiga” hobby, som jag nu mer och mer faller tillbaka till. Jag har ju meckat sönder händerna, dom tål inte olja och sånt längre, varje meck förstör händerna rätt bra. Så numera är det lite finare meck som gäller. Så här ser det ut i Garaget bredvid cabben numera, se bilden nedan. En klassisk ganska enkel MÄrklin järnväg för mig och grabben, i princip helt begagnad inköpt på diverse hobbymässor runt om kring. Sökningen ”Saab 900” på Tradera och Blocket som underhållit mig i 10 år har helt upphört och numera är det ”märklin” som står i sökfältet. 🙂

Ska försöka mixa hobbyn dock i år. Om ett år eller två så öppnar Gotthard Basis-tunneln, världens längsta järnvägstunnel på ca 5 mil, och då kommer på en gång den internationella trafiken över Gotthard och Göschenen upphöra. Så jag måste dit och dokumentera, njuta av en av de finaste järnvägssträckorna i Europa innan den faller i malpåse och bara trafikeras av lokaltrafik. Så jag tänkte cabba ner i Monte Carlon, och köra runt och kolla på tåg. Kombinera två fina intressen i Alpmiljö, kan ju inte bli bättre? 🙂

Bilagor:

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng