Svar till: Saabklubben har ett nytt forum

Forum Klubbinformation Styrelsen informerar / Hemsidan Saabklubben har ett nytt forum Svar till: Saabklubben har ett nytt forum

Jonathan
Deltagare

Vi har tyvärr råkat ut för ett olyckligt missöde här i forumet.

Igår kväll/natt satt jag och arbetade med att motverka registreringar av spamkonton/användare. Det sker via en extern tjänst som tillhandahåller en databas över kända spamkonton från tusentals, om inte miljontals, webbplatser runt om i världen. För varje användare i vårt forum skedde en kontroll, där kända spamkonton markerades.

Det var ett 50-tal konton som markerades som ”spam” här i forumet och jag kontrollerade dessa för att se så att inget hade gått fel. Förutom att kontrollera så att inga av dessa konton hade skrivit några inlägg (vilket det stod i denna tjänst) så kollade jag användarnamnen, för att se så ingen hade markerats felaktigt.

När jag kände mig nöjd med detta arbete så raderades dessa spamkonton med tillhörande innehåll.

Nu har det dock visat sig att åtminstone ett av dessa konton/användare inte var ett spamkonto. Det är extremt olyckligt och något som aldrig har skett mig tidigare. Jag borde ha nöjt mig med att inaktivera dessa konton, för att se om någon reagerade, men jag missade det och utförde en riktig radering istället.

Vi utför regelbundna backuper av vår server. Dessa backuper sker en gång/vecka och den senaste backup jag hittade var från 6 dagar sedan. Att återställa den backupen skulle förstöra allt arbete med vårt nya forum. Jag har därför inte möjlighet att återskapa dessa raderade konton. Vilket känns väldigt, väldigt trist.

Jag vill be den/de som drabbats av detta om ursäkt. Jag har meddelat en som berörts av detta via e-post.

Redan nu är åtgärder vidtagna för att ett liknande fel inte ska kunna uppstå igen, eller snarare kunna återställas om så sker. Fr o m nu så utför vi varje dag en utökad backup av hela vår hemsida och forum med allt dess innehåll (alla användare, inlägg, bilder, sidor, funktioner, teman osv.). Detta innehåll är dessutom enkelt att återställa oberoende av annat innehåll.

Som sagt. Det här känns verkligen riktigt dåligt och jag är hemskt ledsen för det. Att jag missade det här, det var riktigt illa. Men jag vill att ni ska veta att vi nu har ett ordentligt skydd om vi, mot förmodan, skulle råka ut för ett sådant här missöde igen.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng