Svar till: Växellådsolja/trgögväxlad 99 GL 76

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Växellådsolja/trgögväxlad 99 GL 76 / Svar till: Växellådsolja/trgögväxlad 99 GL 76

    april 14, 2015 at 14:53 #234069

    Hej!
    Nja, låter som du har en olja med hög viskositet i kallt tillstånd. Då blir lådan som du beskriver. Den höga viskositeten gör att synkringarna har svårt att bryta oljefilmen och synkar därmed inte varvid spärrsynkroniseringen blockerar. Om du tvingar dig förbi den så skorrar det beroende på att synkningen inte var ”färdig”. Att backväxeln skorrar beror på att den sega oljan förmedlar röresle ungefär som oljan i en momentomvandlare. Ingående axelns kugghjul samt bottenstocken roterar och driver runt oljan som i sin tur driver runt annat som borde stått still. 99/900 OG är särskilt känsliga för ”fel” olja pga den stora oljemängden i lådorna (som krävs för att smörja primärtransmissionen). Har själv haft en 73:a som var precis som du beskriver och där ettan inte gick att få ur efter kallstart annat än med stillastående bil om det var under -15 C ute. Byte till lågviskösare olja löste problemet. Det kan vara något annat, men ett oljebyte är en billig första åtgärd. Att riva i lådan eller överföringen är mera krävande…
    MVH/Gunnar

    Alltså har du fungerande frikoppling ska allt stå still (eller nästan still) i växellådan när bilen står still. Rätta mig gärna om jag har fel här. Smäller eller skrapar det när backen läggs i är du antingen för snabb eller så är det inte frikopplat. En trög olja borde bara vara en fördel i det sammanhanget då den bromsar ner bättre. Sedan är -15 en sak och då blir de flesta lådor tröga, men tro mig, har du en koppling som inte släpper kan du ha hur tunn olja som helst och ändå få tungt att växla. Det är nämligen så jag kör omkring sedan 12 år tillbaka. Med nyluftad koppling växlar den som en dröm i några dagar, sedan händer något och jag måste gå via en annan växel (för att bromsa ner allt) innan jag lägger i backen för att det inte ska smälla.