Svar till: Saab 900 2,1 – 92

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 2,1 – 92 Svar till: Saab 900 2,1 – 92

saab putte
Deltagare

Och OM lådan skulle hålla så se fram emot toppackningsbyte inom en MYCKET SNAR FRAMTID! Skräckexemplet i minnet hos mig varnar alla som har en 2.1 som gått runt 15-20k mil; TOPPACKNINGEN! Köpte en motor för att montera i egen bil, en 2.1’a från -92. Köpte dock en hel annan bil i stället, och sålde blocket till Larzzon. När jag plockade av toppen såg jag hur det stod till där; KATASTROF!!!! Packningen var i fragment, det hade läckt lite över allt, det har helt åt h……! Hade jag stoppat det paketet i min egen bil hade jag gråtit snor LÄNGE! Han som sålde motorn till mig är utan skuld, han hade kört bilen o den gick utmärkt. Gissa vad som skulle ha hänt då om Martin slängt på turbo DESSUTOM; mama mia, det hade blivit katastrof. Läste en tråd om en Yankee som sysslade mycket med Saab och bytte till MB frostskydd i kylsystemet; efter det hade han ALDRIG problem med 2.1’or med dåliga packningar. Han visade även hur han slaglödde skadorna i blocket; lite överkurs kanske, går bra med kemisk metall där. Men tanken har slagit mig också; vilken kanonmotor man fått! Räcker nog att göra som finnarna gör, de tar en vanlig I-motor i stället, det håller visst bra med ordentlig IC monterad.
Mvh Johannes

Jag har inte behövt byta toppackning på min än. Vet ja läst att packningarna går oftare på 2,1or, men ja vette fasen jag. Varför skulle dem gå lättare på dem än 2,0or? Kan dem endast vart dåligt skötta kanske? typ byter glykol för sällan,eller rent av kör med för dålig blandning.
Eller är det packningskvaliten på orginalpackningen som var kass?

Nu ska ja inte säga förmycket, för då kanske nästa projekt blir att byta toppackning, har en ny liggandes 🙂

Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng