Svar till: Törstig V4

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Törstig V4 Svar till: Törstig V4

John Ahlberg
Deltagare

Ja, snudd på sjukt!
Om jag inte hade en lång väldokumenterad historia av sakta minskande siffror med en och annan nyttig uppstickare när någon känd faktor stört mig eller bilen, skulle jag aldrig trott på detta. Ett rekord ska man kanske ändå vara försiktig med, det är först när bedriften upprepas några gånger som den verkligen betyder något. Att en 40 år gammal gurka kan köras på omkring halvlitern milen anser jag däremot vara en pålitlig sanning, vilket är lågt nog för en svindlande insikt om slöseriet ute på våra gator.

Om alla körde som jag skulle förstås trafiken haverera fullständigt, men man kan utan att störa andra nå åtminstone halvvägs till mitt otroliga resultat med nästan vilken bil som helst. En kompis har en vräkig BMW 33x nånting. Treliters rak sexa, dubbelturbo, automat och 425 hästar. Nöjer sig med imponerande åtta liter per 100 km när kompisen kör snällt. När jag långkörde hans bil med ungefär samma snittfart fick jag ner åbäket till drygt sju liter. Motorelektroniken tillät förstås inte motoravstängning i full fart, och en automatlåda brukar inte må bra av att rullas utan att oljepumpen snurrar, så jag fick nöja mig med att lägga i friläget under ”glidfaserna” mellan accelerationerna. Jag gasade ganska häftigt så turbosarna fick jobba upp trycket i motorn upp till ca 120 och lät sedan farten sjunka till omkring 80 innan jag drog på igen. Får väl lov att erkänna att ”jojjokörningen” är bra mycket roligare med en BMW än med en gammal 96:a, fast saaben är onekligen roligare att tanka vid samma antal körda kilometer! 🙂

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng