Svar till: Törstig V4

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Törstig V4 Svar till: Törstig V4

#295219

Man sparar definitivt bensin på mjukkörning, men ska man spara riktigt duktigt får man INTE vara rädd för gaspedalen! Pjäxan i pannrummet, så nära läget där fullgasanrikningen börjar, är det som gäller för att köpa mesta möjliga rörelseenergi med sitt dyra bränsle! Lagom segdragning, mestadels kring varvtalet för max vridmoment. Hellre låta motorn stånka än skrika, men båda ytterligheterna är dåligt.

På tomgång har motorn NOLL i verkningsgrad, ändå dricker den 1-2 liter i timmen då, så där finns mycket att spara. För mig gör det skillnad med ungefär en deciliter milen. För en vardaglig storstadskorsare kan 400 kronor i månaden försvinna på tomgångskörning! Det räcker mer än väl till ett startmotorbyte om året.

Sista viktiga pusselbiten är insikten att den dyrapedalen inte är gasen, utan bromsen! Det bromsen faktiskt gör är att omvandla den dyrköpta rörelseenergin till oanvändbar värme. Att i stället motorbromsa (som körskolor och små färgglada foldrar lär ut) är inte ett dugg bättre. Energi kan inte förstöras, bara omvandlas. Motorbromsning flyttar bara friktionsvärmen från hjulbromsarna till koppling, synkringar och motorförlusterna!
Egentligen är det skitenkelt att minska normalbilistens bränslekostnad med 30-40% eller mer! Med en frihjulad Saab går det aningen lättare. 🙂

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng