Svar till: Diffen vändbar? (=baklängeslåda)

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Diffen vändbar? (=baklängeslåda) Svar till: Diffen vändbar? (=baklängeslåda)

Sonen och jag är fortfarande i funderings- och inspirationssökarfasen. Ständiga omtolkningar och insikter om de illa skrivna reglerna för A-traktorbygge har kostat en del tankemöda, men praktiskt arbete har det inte blivit mycket utav. Har nu ett koncept vi tror på och jag ska sätta ihop en projektbeskrivning att ta med på papper för en IRL-konsultation med närmaste besiktniningsingenjör. Har han inget konkret att invända mot planerna ska vi sätta fart med byggande på allvar när skolan slutar för sommaren. Ett år kvar till AM-körkortet för grabben.

Reglerna utgår uppenbart från bakhjulsdrivna bilar, men säger inte att framhjulsdrivet är otillåtet. Det blir utrymme för en del märkliga tolkningar kring framför allt vad man kallar barlastflak. Har man mindre än 60% fordonsvikt över drivhjulen SKA A-traktorn ha barlastflak. Har man MINST 60% över drivhjulen FÅR man ha barlastflak. Det säger sig självt att ett flak över bakaxeln på en framhjulsdriven A-traktor inte hjälper ett smack när den ska dra tungt, ändå nämns inte ett ord om detta. Man är således utelämnad till besiktningsingenjörernas förnuft och/eller godtyckliga tyckande. Vi vill inte chansa och att ha ett flak ovanpå motorn där framme känns både fult och mycket märkligt så vi satsar på att få minst 60% över framhjulen i stället. Då blir det ju lite märkligt med det ”pickup-stuk” man vill se enligt praxis… Därför fimpade vi hela bakänden direkt efter bränsletanken.

Tanken får förhoppningsvis ligga kvar mellan bakhjulen och då behöver den något slags regnskydd över sig. Det får inte finnas vare sig plana ytor man kan använda som flak, eller ”lådor” man kan stuva in saker i, så vi låter ”regnkåpan” vara öppen i underkant så att saker man försöker lägga på tanken rullar av och hamnar på gatan. Dessutom skruvar vi fast kåpan, med irriterande många skruvar om så krävs.
Kåpan bygger vi av bilens egen rumpa och får då med 96:ans egna snygga baklysen! Den handritade skissen visar hur vi tänkt bygga avslutningen på karossen så att vi bevarar så mycket som möjligt av bilens ursprungliga form. Med en svetsad hatthylla, svetsad vägg bakom stolarna och en liten inflyttad bakruta bör vi klara kraven på begränsade kupéutrymmen utan att kapa taket. Att vi inte får/behöver ha flak där bak är en fördel eftersom flak inte får ligga ens delvis under tak och samtidigt ska vara centrerat över bakaxeln.

Om någon har kreativa idéer för det estetiska tar jag gärna del av dem. Även om jag kanske inte håller med om det som föreslås ger det ändå något att förhålla sig till!

Bilagor:

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng