Svar till: Diffen vändbar? (=baklängeslåda)

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Diffen vändbar? (=baklängeslåda) Svar till: Diffen vändbar? (=baklängeslåda)

Karossformen är den ena stora utmaningen av nutida A-traktorpraxis (inte av de faktiska reglerna, dem följer vårt koncept), den andra är motorvalet. A-traktorreglerna verkar nästan vara gjorda för att signalera till 15-åriga busgrabbar att de måste bryta mot lagen om de vill kunna använda sin A-traktor. Motorn får nämligen inte varvtalsbegränsas mer än till varvtalet där motorn enligt tillverkaren angett max effekt. För en Volvo 740 är detta 4800 rpm har jag för mig, och en modernare dieselmotor kan varva precis lika illa mycket vid max effekt. Vill man köra laglig A-traktor har man att välja på att krypa i 20 km/h eller väcka hela kvarteret med sin ylande motor, urholka familjeekonomin med bränslekostnaden samt byta motor varannan månad… Helt vansinnigt! Därmed säger det sig själv att det i princip inte finns en enda laglig A-traktor ute på vägarna, och det vet så klart poliserna.

Som någorlunda ansvarsfull förälder vill jag inte skicka signalen om att lagbrott är ok för att få det man vill ha till sonen. Till 30 km/h för en A-traktor nedbantad till 500-700 kg med en 1000-kilos släpvagn bakom (A-traktorer ÄR dragfordon enligt definitionerna) räcker betydligt mindre än originalmotorns 65 hästkrafter. Jag kommer därför slåss till sista blodsdroppen för att min lilla lågvarviga industrispecade kubotadiesel ska få driva traktorn! 12 Hästkrafter är inte mycket, men reglerna säger inget om hur mycket traktorn får sacka i backarna på allmän väg. Eftersom det är lagligt att framföra motorredskap och hästekipage på allmän väg i mycket låga farter borde en A-traktor stånkandes i 15-20 km/h uppför backarna inte utgöra en större trafikfara än dessa. Återstår att vädja till besiktningsingenjören att väga förnuft mot slentrian.
I värsta fall får det väl bli Saab/Ford V4 som jag plockar två eller rent av tre kolvar ur efter besiktningen.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng