Svar till: Mått på vw tryckplatta

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Mått på vw tryckplatta Svar till: Mått på vw tryckplatta

Är det samma hålbild på tryckplattorna? Inget ser ju omborrat ut på bilden….? Svänghjulet är lättat en hel del, eller hur? Det ser ut som att VW-plattan har en lägre profil än V4-plattan kring urtrampningslagret.
De tre hävarmarna dras förstås in en bra bit när man drar åt skruvarna.

Den kompletta sachskoppling jag köpte för några år sedan har gett mig en hel del huvudvärk. För att helt kunna koppla ur var jag tvungen att lägga shimsbrickor på kanske 0,8mm mellan tryckplatta och svänghjul, dessutom blev det nödvändigt att justera fram urtrampningslagret och dess hävarm så mycket att den ibland skrubbar lätt mot något på tryckplattan. Utan shimsbrickorna hade jag samma skrubbande med pedalen nedtryckt, dessutom drog kopplingen så mycket att bilen kröp framåt på plan mark och backen nästan var omöjlig att få i. Jag har alltid varit noga med att inte slira på kopplingen i mina bilar och har aldrig själv kört slut på en lamell. Trots detta får jag min nuvarande koppling då och då för sig att börja slira, ofta i de fall jag gjort en lite rivigare start än vanligt. Efter det kan kopplingen kännas som slutkörd några tiotal starter eller någon halvtimme, varefter den funkar normalt igen. -HELSKUMT!

Kan säkert hänga ihop med mitt lägre lamelltryck till följd av shimsbrickorna, men det måste vara något mer knas. Tycker jag har ganska lång pedalrörelse innan det känns som att något händer nere vid slavcylindern, trots att spelet där nere är ganska litet. Kanske hydraulslangen mjuknat i armeringen så att den sväller när jag trampar? Är det något jag ogillar med V4:ans koppling så är det hydrauliken, tacka vet jag vajer! I min volvovalp (B20) sitter en liknande hydraulkoppling och den kan också krångla periodvis. Vad är det som är så fint med hydraulkoppling egentligen?

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng