Svar till: Brux-SAABarna 9000/98 & 9-5/06 (Vectra)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Brux-SAABarna 9000/98 & 9-5/06 (Vectra) Svar till: Brux-SAABarna 9000/98 & 9-5/06 (Vectra)

saabcustom
Deltagare

Tiden och brux-bilarna går. För nån halvannan månad fick sig 9000 nytt värmeelement eftersom det blev oförklarligt kladdigt av imman på insidan av rutorna. Dessutom noterades en pöl vid högra baksätespassagerarens fötter som hade svårt att torka (pölen alltså, INTE fötterna). Samtidigt monterades en ny kupéfläkt eftersom den gamla började föra oväsen i vänsterkurvor (tror jag det var). Besvärligt meck. Trångt och kombinationen av tungt som med precision ska lyftas på plats i akvariet var ingen bra kombination. Genom att hänga upp / avlasta paketet i en spännrem gick det lite lättare. Många invektiv förbrukades dock under operationen.

Efter mycket om och men lyckades jag få mina sen länge inköpta framskärmar lackade i samma färg som bilen de skulle sitta på. Så, nu byts det framskärmar för fullt (saliga äro de saktmodiga….)
Jag har inte för avsikt att återmontera skumgummibitarna som sitter under skärmarna. Vill hellre ha maximal genomluftning. Hoppas det är en bra taktik….

Under vänster skärm sitter ju bland annat en luftburk med tillhörande luftsnok. Den senare ser ur strömningssynpunkt inget vidare ut om man tänker på hur mycket en motor suger i sig vid högre varv. All luften ska passera ett 45 mm hål. Den omedelbara tanken är att göra nåt åt det.

Efter lite koll på nätet upptäcker man att ingen av trimfirmorna har ändrade luftfilter/luftburkar i sina steg 1-3 trimsatser, hmmmm….

Kollar man på forumen så hittar man inget annat än att de som moddat burken får ett bättre (=högre) insugsljud och blev mycket nöjda med modifieringen. Prestanda på motorn verkar ingen ha fokuserat på. Så, även denna gång verkar SAAB ha tänkt rätt…..

Så, det finns ingen större anledning att ändra på luftsnoken/luftburkens ”primärsida” för att få bättre respons på högre varv, eller ??

Idéer och synpunkter och erfarenheter emottages tacksamt.

F.ö. byttes multiribb-remmen med hjälp av tidigare beskrivet verktyg. Lätt som en plätt, va det.

/ Kenth

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng