Svar till: Brux-SAABarna 9000/98 & 9-5/06 (Vectra)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Brux-SAABarna 9000/98 & 9-5/06 (Vectra) Svar till: Brux-SAABarna 9000/98 & 9-5/06 (Vectra)

saabcustom
Deltagare

För att använda ett gammalt citat, ”Det var det dj–ligaste, det hade jag ingen aaaaaaaning om”.

Under mina skärmbytardagar tyckte jag mig skymta lite ankomna bärarmslagerstöd men jag lyckades förtränga det just då. Men det gnagde ändå så, upp med bilen på bockarna igen och isär med bärarmsinfästningarna. Detta var vad som uppdagade sig:

bearing_support

Den vänstra högen är alltså 4 st lagerstöd, eller rättare sagt vad som var kvar av dem. Den svarta mojen till höger är alltså ett (1) lagerstöd !

Hög tid att byta, eller kanske man ska säga, montera lagerstöd. Stabilisatorstagen var även de i oräddningsbart skick och byttes ut även de enär de föll i delar vid demonteringen.

Så nu jag missionerar till alla som vill höra på, att kontrollera sina lagerstöd. Jag levde i tron att bilprovningen skulle varna i ”god tid” när det var lämpligt att byta. Så var det uppenbarligen inte. Men nu är det bytt iallafall.

Nu är det förhoppningsvis färdigmeckat på ett tag. Härnäst stå ett spridarbyte på tur för 9000. Den ska begåvas med samma spridare som sitter i biopower 9-5an. Förhoppningsvis så ska det funka bättre med E85 med dessa spridare. Tyvärr är de c:a 13 mm för korta för att kunna bytas rakt över. Men det finns förlängare att köpa… I övrigt så är spridardata väldigt lika mellan de röda 431orna som sitter i original i min 9000 och bioPower-spridarna.

Fortsättning följer en annan dag / Kenth

Bilagor:

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng