Svar till: Dunkande broms

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Dunkande broms / Svar till: Dunkande broms

    maj 21, 2015 at 07:22 #374163

    Hjullager kan ibland uppföra sig både otäckt och märkligt när de är på väg att säga upp sig. Det borde leva rövare mer ju fortare bilen rullar i så fall, men kanske kan vara så att resten av bilen överröstar då. En Lada Niva (underbara ryska kvalitetsvariationer…) jag hade för många år sedan spräckte ytterringen i ett bakhjulslager, med ett rytmiskt klickande som med tiden övergick till dovare dunkande. Silverglittrande lagerfett trängde till sist ut ur packboxen. Senare gjorde ett framhjulslager ett liknande trick, men då sprack ytterringen inte tvärs över utan LÄNGS MED rotationsriktningen! Symptomen var ganska subtila till skillnad från bakhjulslagret, mest ett svagt klickande och lite vingligt framhjul. Det lagret gick dock aldrig varmt.

    Absolut skitläskigast var när ett framhjulslager sade upp sig i Fiona, min volvovalp. Första varningarna kom som några få plötsliga panikbromsningar med ena framhjulet i 70 blås! Jag körde mycket varje dag och de plötsliga sidosprången var så snabba att jag undrade om jag inbillade mig, och det kunde dröja en vecka till nästa skutt. Till slur började det knaka och bilen rullade trögt. Varmt blev det också. Efter en stund släppte friktionen igen och höll sig borta medan jag smög hem i krypfart. Några år senare skar ett bakhjulslager mer klassiskt. Det skrek rejält då och då med ett malande oljud däremellan.