Svar till: Motorstopp och startproblem

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Motorstopp och startproblem / Svar till: Motorstopp och startproblem

    maj 25, 2015 at 20:46 #374439

    Nedslitna brytarkontakter kan ge vansinnesframdrivande symptom, t.ex. att motorn går hur fint som helst tills prylarna fått upp värmen, sedan börjar det rycka eller t.o.m. lägger av. Startar snällt igen när den kallnat lite. Tändspole och kondensator kan förstås bråka de också. Sedan var det väl någon för en tid sedan här i forumet vars bränslepump havererat i returfjädern. Den bilen gick en liten stund, lade av och funkade igen efter en stunds väntan.

    Min volvovalp var helt hopplös en tid. -Startade snällt, gick någon halvmil hur fint som helst, började sedan rycka som om bensinen höll på att ta slut och stannade till sist. Helt hopplös att starta tills jag väntat en stund, sedan gick den någon kilometer till, fint på tomgång men stånkigt när jag drog på. Höll på att bli helt galen. Det genomskinliga bränslefiltret visade att det var bensinen som sinade så jag bytte bensinpump. -Samma symptom… Visade sig vara en liten sten (!) som följt med genom hela bränsleledningen och fastnad i en skarvkoppling precis innan bensinpumpen. Strypningen var precis så att flottörhuset sakta dränerades vid landsvägsfart och eftersom det då är bra snurr på motorn sög den bränsle tills nivån var väldigt låg.