Svar till: Slirande koppling 99 T16

Forum Modellspecifika forum OG900 Slirande koppling 99 T16 Svar till: Slirande koppling 99 T16

rallyelwood
Deltagare

Då har jag börjat undersöka kopplingen. Jag saxar från mina egna minnesanteckningar:

– Svänghjulet har tydliga spår av att den större lamellen har fått slita”rent” i ytterkant, men ingen kant kan kännas. Se bild. Kan de vara så att lamellen har tidit på denna kant och egentligen bara haft den yttersta delen att grepp i svänghjulet tills det blivit nersliten och därmed blivit överbelastad och glaserad som i sin tur orsakar slirning?

– Avståndet vinkelrätt från tryckplattans monteringsplan (mot svänghjulet) till solfjädernfingrarnas spetsar i centrum är ca 3 mm mer på den nya tryckplattan (46-47mm mot 43-44mm på den nuvarnade). Spelar det någon roll, eller har det bara att göra med att den ena tryckplattan är ny och oanvänd? Se bild.

– Ingen av solfjäderfingrarna är böjda.

– Avståndet vinkelrätt från tryckplattans monteringsplan (mot svänghjulet) till själva tryckplattan är det samma på båda tryckplattorna (3-4mm). Se bild.

– Både nuvarande tryckplatta och den nya är lika oplana (i ytan mot lamellen). Båda är något lägre inne mot centrum.

– Höjden på lamellcentrum på den nuvarande lamellen är tydligt större än på den nya. Detta spelar ingen roll bara det går fritt. Den nuvarande lamellen går fritt vid svänghjulet. Se bild. (nuvarande lamellen till vänster, svänghjulssidan neråt).

– En ”eker” till stålbäraren av lamellmaterialet har spruckit.

– Lamellens yta ser något glasaktig ut. Är den glaserad? Se bild.

– Splines-centrum är inte koncentriskt med lamellcentrumet. Hänger det ihop med den spruckna ekern? Se bild.

– Nuvarande tryckplattans lamellyta verkar vara betydligt grövre i strukturen (tydliga cirkulära spår koncentriska med centrum) än den nya. De lär inte greppa bättre i lamellen, orsakar de slirning?

Inga direkta slutsatser än alltså. Vad tror ni?

Jag ska plocka isär slavcylindern också och kolla. Vidare funderar jag på om en planing av svänghjulet är på sin plats.

Den nya tryckplattan och lamellen köpte jag i somras från Saabklubben, och de skulle var till Saab og900 turbo, men lamellen har diameter 228mm…

Vh. Henning
Saab 99 GLT16 -84
Kobolt Runabout (Super-7-replika)
http://hoftware.com

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng