Svar till: Bränslekonvertering

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Bränslekonvertering Svar till: Bränslekonvertering

Gasa ganska bryskt från 60 till nästan 90 är en av grundpelarna i den ecodriving som får min V4 att nöja sig med 0,45-0,50 liter milen! Under frihjulandet är motorn avstängd, likaså vid stillastående. Sista viktiga ingrediensen i receptet är att bromsen enbart är ett erkännande om att man planerat sin körning dåligt. Det ÄR skitjobbigt att köra landsväg, motorväg och genom storstan på detta vis, dag efter dag, men det är också så oerhört häftigt att tävla med sig själv ner mot sanslöst låga siffror. En tvåtaktssaab brukar dricka betydligt mer än en V4 men jag tror samtidigt att TT:n kan ha större snålpotential om man bara hittar dess sweet-spot.

Jag tror inte det går att matcha utväxlingen så man kan köra lika snålt i jämn fart som med den extrema ”jojjometoden”, helt enkelt för att motorvarvet antingen måste bli så lågt att förbränningstrycket hinner mattas av innan kolvslaget är slut (mycket värme i kylvattnet) eller så väljer man ett högre motorvarv och måste då lätta på gasen med följden att pumpförlusterna ökar och kompressionstrycket sjunker. Min obekräftade teori är att tvåtaktare tappar verkningsgrad brantare än en fyrtaktare när man lättar på gasan, eftersom TT är så beroende av distinkta spol- och avgaspulser för effektiv gasväxling. Tyvärr tycks det aldrig bli tid över till mitt kortnosprojekt så det lär nog dröja innan jag får testa min ”EcoXtrm” på en tvåtaktare.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng