Forum › Modellspecifika forum › 95/96 TT › Bränslekonvertering › Svar till: Bränslekonvertering

Har skrivit om det på annat håll men eftersom Sabbe nämnde matchning av utväxlingen så tar jag det här också:
Jag kör normalt på 165R15-däck, -dubbfria vinterdäck till råga på allt, med drygt tre bars tryck. De rullar lättare än en del sommardäck jag provat. En period nyligen testade jag två gigantiska 225/70/15 framtill i hopp om att dem 7-8% högre utväxlingen skulle ge förbättringar. Efter några tillfälliga glädjesiffror pga mätdiffar planade resultatet till sist ut vid en sänkning på endast 1-2%. Nackdelarna var desto större så jag är tillbaka på mina referensdäck och fick så sent som idag sensationella 4,48 l/100km. Min slutsats är att sänkt motorvarv absolut kan spara bränsle, om man kör som vanligt folk vill säga. Kör man däremot extremt och envist med motorn på antingen bästa verkningsgrad eller inte alls, ja då spelar inte utväxlingen alls lika stor roll.
Hur är det med TT-saabarna generellt, pruttar de ur sig värre rökmoln ju hårdare motorn jobbar eller ryker det alltid ungefär lika mycket?