Svar till: Törstig V4

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Törstig V4 Svar till: Törstig V4

#375262

Bilmotorer har skilda egenskaper och naturligtvis blir det då skillnader i BSFC-diagrammen. Det finns ändå en tydlig generell likhet.
https://www.google.se/search?site=&tbm=isch&source=hp&biw=980&bih=612&q=bsfc+map&oq=bsfc&gs_l=img.1.1.0i19l10.2935.4463.0.6472.4.4.0.0.0.0.124.425.1j3.4.0….0…1ac.1.64.img..0.4.418.ry7dwM29lvU

Undrar förresten hur BSFC-diagrammet skulle se ut för en klassisk tvåtaktsmotor med kolvstyrt insug och vevhusspolning? Som saabfreak är det en relevant fundering som Internet inte gett något svar på. Min obekräftade teori är att ett generellt diagram för en TT-motor skulle vara ganska likt fyrtaktarnas genomsnittliga diagram, med en ekonomisk sweet-spot ungefär vid det motorvarv där vridmomentet är som störst, men att kurvorna sluttar brantare mot sämre verkningsgrad under detta varvtalsområde eftersom tvåtaktaren är så beroende av flöde och tryckvågor för en effektiv spolning. Det känns därför rimligt att verkningsgraden sjunker brantare än hos fyrtaktaren när man minskar gaspådraget.

Ni som har tvåtaktssaabar skulle enkelt kunna kolla denna teori genom att jämföra förbrukningen vid normal körning då man ofta håller jämn marschfart med litet gaspådrag, mot att i stället gasa ordentligt och sedan rulla i ständiga cykler. Även om man låter motorn gå på tomgång bör skillnaden bli tydlig.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng