Svar till: SAAB 900 T16 AT55L-SR – "Kvartz"

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 900 T16 AT55L-SR – "Kvartz" Svar till: SAAB 900 T16 AT55L-SR – "Kvartz"

#375273
Regin
Deltagare

Farthållare var, av någon anledningen inte standard på dessa bilarna.

Så då återstod det endast en sak att göra –
nämligen att eftermonterar en sådan 😀

På bilden ser man den ”nyare” spaken från bilarna 88B ->
den känner man igen på att det finns 4 ”streck/moment” på den.

Ett annat är att själva kontakt ansl på dessa är i svart och med ansl 2×2 –
inte som på bilden i vitt med 1×4
Färgarna på ledningarna är samma oavsett vilken modell du har från.

farthllare001

Om man nu modifierar en sådan spark och sedan monterar den på bilarna t o m 1988 –
ja så händer följande……

Bilen slutar helt enkelt aldrig att acc vid användning av farthållaren.
För att detta skall fungerar på de äldre modellerna måste man göra en ”bygel”

På bilarna av MY 85 som Kvartz –
där hittar man ett relä:

farthllare2

Detta skall bort –
och man skall byggla mellan stiften:

farthllare006

Så när då all övrig utrustning som motor/vacumpump/kontakter etc etc –
är monterad och inte minst justerad
ja då har vi en fungerande farthållare:

farthllare012

En fungerande sådan i en T16 är faktisk värt guld –
inte alls ovanligt att man på motorväg, hamnar på fel sida av de 110 Km/h

Bilagor:

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng