Svar till: Bränslekonvertering

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Bränslekonvertering Svar till: Bränslekonvertering

#375417
hubbe
Deltagare

Hur är det med TT-saabarna generellt, pruttar de ur sig värre rökmoln ju hårdare motorn jobbar eller ryker det alltid ungefär lika mycket?

Johna:

När oljan brinner, bildas rök. Brinner oljan helt borta, är smörjningen också borta.

Därför finns 2t-olja med olika flampunkt.

Till en motor med låg belastning rekommenderas 2T olja med låg flampunkt.( flampunkt under 100°C till ex. bootmotor )
Motor med hög belastning rekommenderas 2T olja med hög flampunkt. (flampunkt upp till ca. 270°C till racing motor)

Till en standard Saab motor som bara köra till veteran treff räcker efter mina erfarenheter 2t-olja med flampunkt ca. 100°C.

Använder du i en standard Saab motor en 2t-olja med hög flampunkt, så bildas mycket rök i avgas och mycket olja i vevhuset.

Triboron innehåller mindre än 30% olja och har en flampunkt från 74°C till över 300°C som anpassar sig motorns belastning,
dvs. ingen rök och lugt.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng