Svar till: Maxvarv standard V4?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Maxvarv standard V4? / Svar till: Maxvarv standard V4?

    juni 18, 2015 at 11:15 #375687

    Då antar jag att 6500 är helt ok att uppge i god tro som V4-motorns maxvarv när jag skriver specifikationen för traktorregistreringen! Jag hänvisar till “de kunniga motorplågarna i Saabklubben”. 😀

    Tonårsgrabbarna på ett A-traktorforum vittnar om att lagtexten är obegriplig/omöjlig och att besiktningsingenjörerna därför kör sin egen godtyckliga praxis. En diesel har ofta en tydlig gräns men bensinmotorer skriker ju oftast upp sig till ventilsläpp, och det är ju inte precis någon hälsokur. När det gäller bensindrivna A-traktorer finns en liiiiten eftergift i motormisshandeln som tillåter att man sätter en elektrisk/elektronisk varvtalsregulator som bryter tändspolen en liten bit över det varvtal där motorn kan lämna sin maximala effekt, och detta är ju siffror som motortillverkaren faktiskt brukar uppge. Detta gäller dock bara när man räknar fram och begränsar toppfarten på högsta växeln till max 30 km/h. För “krypkörningskravet” på max 10 km/h på lägsta växeln är det fortfarande 2/3 av motorns obegripliga maxvarv som gäller. Till råga på allt ska det vara URSPRUNGSmotorns maxvarv man räknar på, oavsett vad för motor man faktiskt satt i!

    Byter man från en diesel till en högvarvig trimmad bensinmotor kan man alltså lätt komma upp i 30 även på lägsta växeln utan att lagen säger något. Inte heller finns något som helst krav på att motorn ska ha något bottevrid att tala om, trots att A-traktorn tydligt ska föreställa ett dragfordon…

    Välkommen till Grönköping!