Svar till: Maxvarv standard V4?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Maxvarv standard V4? Svar till: Maxvarv standard V4?

Hittade i mina gömmor häftet ”SAAB 95/96 Gör det själv” för årsmodell 1975B och 1976, utgivet och underteckat av självaste Saab-Scania personbilsdivision. En helsida upptas av ett tjusigt motordiagram graderat till 7000 rpm på X-axeln, men tyvärr tar graferna för vridmoment och effekt slut redan vid 5000, strax efter punkten där motorns maxeffekt passerats.

Ingenstans hittar jag uppgifter om hur högt motorn faktiskt får varvas, d.v.s. var en varvräknare skulle ha sitt rödmärke.
-Någon som vet? Kan det vara de 5000 där diagrammets grafer slutar?

Tyvärr räcker inte ens uppgift om rödmärke om jag förstått lagen rätt. Det man lite luddigt far efter verkar som sagt vara det varvtal där motorn helt enkelt inte orkar snurra fortare = vansinnigt! (men lagstiftarna vill ju helst inte ha A-traktorer över huvud taget så det kanske var ett smart drag attbskriva lagen på det viset…)

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng