Svar till: Saab 96 v4 ´75b

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 v4 ´75b Svar till: Saab 96 v4 ´75b

krister k
Deltagare

Nåväl, bilen ville inte ned till Trollhättan. Eller, ägaren borde kanske läst på lite om motorteknik innan han slängde ihop motorn… 🙂
Hade problem med varmgång, det blåste storm, och med husvagnen bakom gick det TUNGT. Plockade ur termostaten i Örebro, men den gick varm ändå trots det större kylet.
Det var bara att ställa av vagnen på en mack nedanför Örebro, full fart hemåt och byta till 9-5an. Inga problem med varmgång på vägen hem utom när jag frihjulade längre sträckor.

Väl hemma efter Saabfestivalen så revs motorn, och jag fick besök av en gammal Saabmek som höll på att tappa hakan när han såg mina orörda förbränningsrum… ”Har du kollat ditt kompressionsförhållande?” undrade han.
”Nej, men det är nog högt och fint.” tyckte jag.

Om ni orkar räkna: (1788/4+35)/35

Han var förvånad att kolvarna var oskadda, och det är jag med nu när man vet lite mer.

Nu sitter det en stdmotor i så länge medans jag skapar lite mer utrymme i förbränningsrummen. 🙂

20150608_205559

20150613_103620

Bilagor:

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng