Svar till: hög förbrukning saab v4, förgasarjustering

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 hög förbrukning saab v4, förgasarjustering Svar till: hög förbrukning saab v4, förgasarjustering

#376364

0,96 är rejält högt, förutsatt att du inte blåser på i 120 på motorvägen. Det kan skilja rejält i förbrukning vid ganska små hastighetsskillnader och jag tycker personligen V4-motorn verkar trivas bäst under 90 km/h, helst inte mycket över 80. Det finns väl egentligen inte mycket annat än flottörnivå och tomgångsblandning att justera på dessa förgasare, såvida de inte har automatchoke förstås, och det kan vara en riktig krångelkälla jag lyckligtvis inte har någon egen erfarenhet utav. Tomgångsskruven har så vitt jag vet ingen inverkan på förbrukningen annat än på tomgång och något däröver.

Om flottörnivån blir för hög borde detta gå att avslöja genom att titta ner i förgasaren just när man stänger av motorn. Om det droppar bensin ur blandningsröret flödar förgasaren över och då blir förbrukningen rejält mycket högre vid framför allt lugn körning. En för låg nivå borde göra motorn ryckig, framför allt vid plötsliga pådrag och vid låg belastning när lufthastigheten och sugförmågan är relativt låga.

Små svårupptäckta fel i tändsystemet som ger sporadiskt uteblivna gnistor kan öka förbrukningen rejält och om felet bara uppstår på lite högre varvtal kan det vara svårt att märka om tändmissarna inte uppstår regelbundet och ofta. Dåliga tändstift, kablar, spole, rotor och fördelarlock? Inte ovanligt att kallstart blir svårare, men det behöver inte finnas med som symptom. Även tändläget/tändförställningen kan ge hög förbrukning. Allt för tidig tändning brukar ge knackningar innan förbrukningen ökar medan allt för sen tändning kan vara svårare att upptäcka. Sen tändning ger ofta en svårstartad motor. Om man låser frihjulet och motorbromsar från ganska högt varvtal brukar sen tändning ge ett ”blubbande” ljud från avgassystemet som egentligen är ganska trevligt på ett busigt sätt som kanske främst tilltalar 19-åringarna… 🙂

När glidklacken på brytarkontakten med tiden nöts ner ger detta upphov till allt senare tändning och till slut får man orolig tomgång, tjuvstopp och startsvårigheter. Klacken har vanligtvis imponerande livslängd men om man inte lägger en droppe motorolja då och då under fördelarrotorn kan den gå torr och slitas snabbt med högre bensinförbrukning som ett första varsel.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng