Svar till: Saab 99 -70 (Projekt strikt orginal)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 99 -70 (Projekt strikt orginal) Svar till: Saab 99 -70 (Projekt strikt orginal)

#376721
Jonatan
Deltagare

Nu har det hänt grejer igen!! Önskar jag hade lagt in lite uppdateringar allt eftersom men förra veckan jobbade jag 50 h på jobbet och resten i garaget så jag hann knappt öppna datorn.

1. Topplocket
De som skulle plana toppen kunde förstås inte plana den utan att först göra tillverka en hållare för den eftersom toppen är sned i formen.Det skulle de ha ca 1500-2000 kr extra för. Lite saftigt tyckte jag då jag vill hålla priset nere så mycket som möjligt. Men min gamle farfar kom på besök och han har jobbat med motorer av alla dess slag och han gav mig tipset att slipa ner toppen för hand. Det låter ju helt galet till en början men jag skaffade mig en stor plan träskiva och ett stort sandpapper (240 fint tror jag det var) så la jag toppen på och drog fram och tillbaka några hundra gånger. Nu var toppen ganska fin och plan från början men den blev riktigt fin efter slipning.

IMG_20150704_160601

2. Nya packningar och ihopmontering av alla delar.
Jag bytte så gott som alla packningar jag kunde komma åt vid återmontering av topplocket. Gjorde även rent alla kanaler med tryckluft och stålborste.

3. Uppstart
Ihopmonterad och färdig startade vi motorn som till vår förvåning bara hoppade igång på tre cylindrar. Attans tänkte jag! Vad har jag nu gjort? Vi tog ur och testade alla tändstift och det var gnista på allihop! Vi öppnade och tittade på tändfördelaren vars brytare vi slipade till lite men det hjälpte förstås inte. Efter kompressionsmätning upptäckte vi att kompressionen i cylinder 2 var noll. Vi kom då på att några av ventilhattarna hade trillat av när vi hade topplocket löst och att vi troligtvis förväxlat några ventilbrickor. Vi mätte ventilspelet och fann att det inte fanns något alls vid cylinder 2:s avgasventil. Vi lånade hem lite olika ventilbrickor och kontrollerade alla ventilerna. Därefter gick den så fint på alla cylindrar! 🙂

4. Handbroms
Handbromsen tog faktiskt inte alls så den behövde justeras. Jag gjorde som beskrivet i verkstadshandboken och tog bort ett hjul i taget för att snurra på justerskruven inne i trumman. Det var verkligen inte enkelt att veta vad som var lagom! Fick ta av och sätta på hjulen flera gånger samt spänna vajern inne i bilen innan det blev riktigt bra. Däremot slocknar inte lampan till handbromsen när jag släpper på den. Jag tänker att jag ska ta bort kåpan till spakstället och se om jag kan justera kontakten lite.

5. Lite provkörning!
Tog några svängar runt kvarteret och testade lite. Såg inget vatten som läckte någonstans! Däremot rök det lite om grenrörets packningar men antar att det blir så med nya packningar. Sen slirade bilen lite när jag tryckte på lite på gasen. Mätte kopplingsspelet till 40 mm vilket det ska vara. Jag ska ta in den till Saab så får de kolla på den ifall det kanske behövs nya lameller. De pratade om någon gaffel till kopplingen också som jag ska försöka hitta och ta en titt på.

6. Polering
Nästan roligast av allt är att putsa upp inredningen och se att det blir som nytt.

Instrumentpanel före och efter. Har även limmat den längst ut mot rutan men det har jag inget kort på just nu.
IMG_20150712_190015

Säg gärna till ifall ni vill ha fler bilder på något 😉

Bilagor:

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng