Svar till: Renovering av min gamla Turbo 99’a

Forum Övrigt Projekt / Min bil Renovering av min gamla Turbo 99’a Svar till: Renovering av min gamla Turbo 99’a

gv8
Deltagare

Har testat några fler kringkomponenter till motorn.
Tillsatsluftventilen verkar fungera som den ska. Den stängs på ca 4 min.

Tillsatsluftslid-Inkopplad-med-el

Termotidkontakt. Bosch-nummer:0 280 130 217. Mer text på kontakten: 45°, 9,5 sek.

Antar att den ska öppna kallstartventilen och ge en lämplig mängd extra bränsle när startmotorn går. Eftersom det står 45° på den så borde den öppna kallstartventilen så länge som tempen är under 45° och tiden 9,5 sek borde analogt betyda att ventilen är öppen som mest 9,5 sek.

Termotidkontakten verkar ha lite osäker och ej helt konsekvent funktion. Om den kyls ner i frysen en stund så öppnar den i ca 3 sek för att sedan öppna kortare för varje gång man provar i direkt följd. Den kanske värmer upp sig när den används. Om bilen visar sig vara svårstartad i kyla så är det väl bara och byta den då.

Termotidkontakt

Är det någon här på forumet som provat Fosforsyra för avrostning ?

Har läst om detta i Engelska SAAB-klubbens forum samt även i VW-klubbens forum.
Fosforsyra verkar betydligt snabbare än Citronsyra och skapar även ett skyddande skikt och är övermålningsbar. Man kan pensla på syran över plåtskarvar varefter rosten stoppas och förseglas. Vad tror ni ?

Bilagor:

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng