Svar till: Ett par frågetecken

Forum Modellspecifika forum 90/99 Ett par frågetecken Svar till: Ett par frågetecken

#377264
saabgunnar
Deltagare

Hej!
Din vevhusventilation är defintivt felgjord. Någon klåpare måste ha dragit om den.
I original så ska det sitta en en. s.k. Smithventil på insugningsröret, där du nu har en tunn slang som går vidare in i förgasaren.
Tanken med vevhusventilationen på denna årsmodell är att ett flöde av luft ska gå igenom vevhuset.
Flödet startar i luftrenaren och går till flamskyddet på motorblocket (dosan under fördelaren) med en grov slang. Smithventilen är via en grov slang ansluten till ventilkåpan och suger via sin regleringsfunktion rätt mängd gas vid rätt tillfälle för att evakuera vevhusgaser utan att störa motorns gång.
På din går en grov slang från ventilkåpan till flamskyddet. Bägge ändar är därmed anslutna till vevhuset och den har således ingen funktion.
Från insugsgrenröret går en tunn slang till förgasarens andra vakuumuttag. Jag vet tyvärr inte på vilken sida av gasspjället den mynnar. Om den mynnar före gasspjället (den andra som går till fördelaren mynnar efter spjället) så ger den tjuvluft in till motorn. Om den mynnar efter spjället är den ansluten till samma utrymme i bägge ändar och har därmed ingen funktion.
Klart är dock att du saknar vevhusventilation som slangarna nu är dragna.
Uttaget på luftrenaren verkar ha en slang ansluten men man ser inte vart den går.
Din bil verkar inte heller ha originalmotorn. den ska ha en Delco-Remy fördelare och din har en BOSCH.
Att Smithventilen saknas kan bero att dess gummimembran har gått sönder och nya är svåra (omöjliga) att få tag i.
Lösningen är att endera få tag i en SMITH-ventil eller att dra om ventilationen som på senare modeller.
Då ska du dra en grov slang från flamskydeet under fördelaren till luftrenaren. Den klena slangen ska då dras till uttaget på ventilkåpan.
Det ska sannolikt finnas strypningar i nipplarna så att inte för mycket gas sugs in i insugsgrenröret. Kan sitta i den nippel som nu sitter där men inte säkert.
Du kan ju prova.
Principen är på senare modeller inte att luft ska flöda igenom vevhuset utan att de gaser som läcker in där ska sugas in i insugningsröret vid låg och mellanlast och sugas in i luftrenaren vid fullast.

MVH/Gunnar

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng