Svar till: Saab 99 King Size

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 King Size / Svar till: Saab 99 King Size

    augusti 3, 2015 at 23:47 #377603

    Hejsan!

    Jag jobbar utomlands sedan april och är bara hemma ibland. Men när jag är hemma blir det i varje fall lite plock med bilen.
    Är just nu hemma en sväng och har bytt ut Konidämparna bak mot nya gula Bilstein som ju är mer originallikt. Koni kändes inte helt rätt helt enkelt.

    Har tagit mig an ena framdörren idag för att byta dörrsidan/dörrspegeln/dörrbladet. Som väntat dyker det upp en del annat som sinkar jobbet.
    Dörren vägrade släppa greppet om rutan, så jag beslutade att skära bort dörrsidan för att komma åt med värme o kyla om vartannat.

    Den gamla dörren tillsammans med en ny dörrsida.
    Den gamla dörren tillsammans med en ny dörrsida.

    Innan dörrsidan tas bort svetsar jag på en stadig hemtillverkad ram som minimerar risken att dörren skall skeva. Ramen är markerad med gult i bilden
    Innan dörrsidan tas bort svetsar jag på en stadig hemtillverkad ram som minimerar risken att dörren skall skeva. Ramen är markerad med gult i bilden

    Fördelen med den påsvetsade balken förutom stadgan är att det blir en barnlek att fixera dörren på arbetsbordet.
    Fördelen med den påsvetsade balken är att det blir en barnlek att fixera dörren på arbetsbordet.

    Dörrsidan borta. Som synes en hel del rost. Balken i mitten svetsade Saab dit som sidorkrockskydd redan på 70-talet. När Volvo gjorde det långt senare kallade man det “SIPS” och slog på stora reklamtrumman…
    Dörrsidan borta. Som synes en hel del rost. Balken i mitten svetsade Saab dit som sidorkrockskydd redan på 70-talet. När Volvo gjorde det långt senare kallade man det