Svar till: Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter

Forum Övrigt Projekt / Min bil Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter Svar till: Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter

antonn
Deltagare

Detta är en historia om en bra dag på en bilskrot i Norrland:

Det hela började med att brorsans fläkt hade gett upp igen på hans ng9-3 Aero och han var på skroten och letade ett motstånd som sitter under fläkten.
Han ringde mig när han var på skroten för att beklaga sig och efter några minuter så sa han plötsligt: ”Men där är en sån där vinge du letar efter!”. Jag tvekade på att han skulle klara av att se skillnad på vingen eftersom han inte är någon og900-nörd men jag bad honom att skicka en bild bara för att vara säker, efter några minuter så kom bilden tillsammans med ett pris som skroten begärde men eftersom min bror inte är den skickligaste skruvmejselfäktaren så han fick inte bort skruvarna och skroten stängde.
När han inte fick loss den så fick jag en sten i mitt bröst: Skulle jag gå miste om vingen när den var så nära så jag nästan kunde ta på den?! Jag tog mig en seriös funderare på två-tre sekunder innan jag lånade min styvfars snåldiesel: Hyundai i30, packade den full med verktyg och åkte hem och sov. Klockan 04.30 steg jag upp och for iväg mot Umeå, en resa på cirka 40 mil enkel väg bara för att skruva bort en vinge men det visade sig att det skulle bli en rätt bra resa i Saabens tecken!

Väl framme i Umeå så plockade jag upp brorsan och eftersom jag for så tidigt så kunde jag hänga på låset på skroten som öppnar 10.00. Dom släppte in oss och 10 minuter senare så var de ”fastrostade” skruvarna som höll fast vingen borta och den var fri från det charmiga vrak den satt fast på: En 5-dörrars 900 av de allra första årsmodellerna med härlig brun inredning och fräna ord som ”turbo” och roliga symboler sprejburks-lackade över hela den odoardogrå (!) bilen i härliga gröna och blåa kulörer!
Det visade sig snabbt att det fanns även annat godis på denna bil som utsläppskåpor, tidig turboratt, hygglig grill och halvdana bakre stänklappar. Hittade massa andra trevliga prylar också innan det var dags för mig att betala för mig och påbörja hemfärden mot Ljusdal igen.

Första stoppet på väg hem var i Nordmaling där en tjej köpte en TD04 från brorsans og9-3 som står och skräpar på min mors gård här i Ljusdal, eftersom han inte kan skruva så bra så sa han att om jag tog lös agget så delade vi på pengen och det gick jag med på.
Sålde agget som var i mycket gott skick tillsammans med rör, bultar och allt som hör till och när jag lämnade av det fick jag även soppapengar som tack för besväret,

Andra stoppet var ett hus som jag haft span på ett tag där det står en ljusblå 5-dörrars T16 årsmodell 84. Jag såg att han var ute i garaget så jag svängde in.
Det visade sig vara en väldigt trevlig kille och han visade upp bilen, berättade om den och mitt i pratet och däcksparkarna så kom en kille som köpt hans V4:a. Det här är alltså även historien om första gången jag såg en V4:a med T16-motor! En smått uppställd fulltryckare huserade i motorutrymmet och det var snudd på att den skulle få plats ÖHT, i bakluckan så bodde kylare med fläktar och på backluckans nederkant så satt ett turboemblem!
Ett väldigt tufft bygge och när jag tackade för mig så tog killen som köpt den sin första provtur, jag vevade ner rutan, lyssnade spänt och mycket riktigt så neg bilen till och försvann längs E4:an till soundtracket av en gurglande T16 som brände genom växlarna! Supertufft!

Nästa paus blev på en OKQ8-mack längs vägen där jag lagt märke till att det alltid står gamla OG900 parkerade på personalparkeringen, gick in och köpte en flaska vatten och nog hittade jag en Saab-tok inne på macken. En väldigt fin mörkblå 900 S var dagens bil på parkeringen som han glatt visade upp och vi pratade i säkert en timma över hans andra fina bilar jag sett där tidigare innan jag åkte vidare.

I det stora hela en bra semesterdag, det visade sig ännu en gång att mitt OG900-beroende inte har några gränser när det kommer avstånd för att köpa skrot.
Rekordet ligger dock fortfarande på 60 mil enkel väg för att köpa ett beg avgassystem (och gå på Saabmuseet) så det var inte riktigt lika illa den här gången.
Någon som kan gissa vad jag fick slanta upp för vingen?

Det mesta av prylarna. Några reglage, knappar samt en T7-magnetventil saknas på bild.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng