Svar till: Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter

Forum Övrigt Projekt / Min bil Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter Svar till: Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter

antonn
Deltagare

Hänt sen sist:
*TD04-16T #7 med stålomspunna slangar och hemmabyggd oljeretur.
*Nybyggd 3″ downpipe, dubbla lambdauttag.
*Stor intercooler från KLracing, dragöglorna kvar.
*Nytillverkade 2.5″ tryckrör.
*Bytt strålkastare och grill
*Bytt ventilkåpa, dock för plastskenan i kåpan oväsen så jag lär byta igen.
*Bytt till växelspak med stålkula.
*Bytt till bättre högtalare fram.

Jag är nu inne på min sista vecka semester, det har inte blivit så mycket skruva hittills men jag försöker få tummen ur nu.
De senaste dagarna har jag gjort klart turbobytet och monterat min nya intercooler, jag valde att svetsa tryckrören så risken för läckage minimeras så det är totalt två rör lackarade i mattsvart för att inte sticka i ögon på besiktningen.
Har endast kört bilen lite på tomgång sen turbobytet och märkte att ventilkåpan läckte olja så jag bytte mot en T16-kåpa (hade en nyare 9000-kåpa innan) och tätade med lite silikon så blev det tätt, dock uppstod det lite kedjeljud med den här kåpan så jag lär byta igen.
Det är en bit kvar men jag börjar se ljuset i tunneln… sen såg jag bromsolja på golvmattan på förarsidan, måste lappa ihop kopplingscylindern men efter det så är alla kopplingsprylar bytt så det är ju ett plus.

Kvar att göra:
*Renovera huvudkopplingscylinder, lufta bromsar och koppling
*Löda om ECU för T7-magnetventil, montera boxen och snygga upp kabelhärvan
*Montera golv i bagaget
*Få fast batterilåda och batteri i bakluckan
*Byta motorhuv
*Byta bakljus
*Byta innertak, tvätta golvmattan och en rejäl uppfräschning innuti bilen
*Tvätta bilen 10 gånger så den blir ren, polera upp och vaxa den
*Byta till superaero
*Byta ratt och lite annat

Med andra ord så är det en hel del kvar att göra och listan fylls på hela tiden. Jag hoppas att kunna få den bes och köra Siljan runt på Saab-träffen i Leksand.
Har även sålt min röda 3D och den svarta 5D är skrotad, många delar från dessa lever vidare i T5-projektet!

Färdigt IC-bygge:

Börjar se ut som en bil igen, 9000 i bakgrunden:

Imorgon ska jag kliva upp tidigt och hämta renoveringssatsen till huvudkopplingscylindern, hoppas det går smidigt.
Ska även försöka beta av det mesta andra punkterna på listan så kanske, kanske… kanske man kan boka bes sen! 😀

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng