Svar till: Busbilsobjekt T16 -83 och nya busbilen 2D T16

Forum Övrigt Projekt / Min bil Busbilsobjekt T16 -83 och nya busbilen 2D T16 Svar till: Busbilsobjekt T16 -83 och nya busbilen 2D T16

saabaero
Deltagare

Alltid bra med nya ideer och inputs 🙂
Har aldrig ens tÀnkt tanken att tempen skulle ha nÄgon inverkan pÄ detta.

Tempen har jag koll pÄ, dock ingen kylning av lÄdan.
Brukar ge mig nÀr motor och lÄda nÄr 130°C men nÀr det rasade hade jag inte ens 100°C
Vad jag förstÄtt Àr det syncarna som lider mest (svÀller) av vÀrmen.
Är lite tveksam till att 30-40°C extra i temp verkligen skulle pĂ„verka hĂ„llfastheten. För oljan Ă€r inte 130°C nĂ„got problem mer Ă€n att tempen pĂ„skyndar förslitningen (nerbrytningen) av oljan
Rimligen borde ökad temp innebÀra att mtrl i lÄdan svÀller nÄgot, vilket borde ge tajtare lagerspel (stumhylsan förlÀngs, lagerrullar svÀller osv), tajtare kuggspel osv vilket borde vara positivt
för hÄllbarheten sÄ lÀnge som inte kuggspelet blir för litet.

StÄl utvidgas ca 0,0115 millimeter per meter och grads temperaturökning
100° tempökning ger alltsÄ ca 1,15mm/m
Stumhylsan Àr ca 18,6mm. RÀknar jag rÀtt blir hylsan ca 6 hundradelar (0,06mm) lÀngre
Inbillar mig att denna förlÀngning pÄverkar slitaget av lager/drev mer Àn hÄllfastheten.
Minskade spel ger ju tunnare oljefilm samtidigt som viscositeten minskar = obra

Men visst Ă€r det sĂ„ enkelt att dra ur tummen och skruva dit kylaren till lĂ„dan Ă€r ju allt frid & fröjd 😀
Verkar ju trots allt funka pÄ Peters bil (har han kvar den ?)

Ang effektmÀtning Àr jag bara ute efter en vridmomentskurva. Det verkliga vÀrdet kÀnns mindre intressant dÄ syftet endast Àr att reda ut var vridmomentstoppen ligger för att kapa den lite och kanske öka pÄ nÄtt annat stÀlle.

Skulle en gammal AP21 funka till detta ?

Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du anvÀndandet av kakor. mer information

Dina kakinstÀllningar för denna webbplats Àr satt till "tillÄt kakor" för att ge dig den bÀsta upplevelsen. Om du fortsÀtter anvÀnda webbplatsen utan att Àndra dina instÀllningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan sÄ samtycker du till detta.

StÀng