Svar till: Saab 96 V4 1975: Bollen

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 V4 1975: Bollen / Svar till: Saab 96 V4 1975: Bollen

    augusti 21, 2015 at 22:29 #378292

    På söndag ska jag lämna Bollen till filminspelningen i Trollhättan och idag upptäckte jag att ett parkeringsljus var ur funktion. Ja, det var ju inte så allvarligt, trasig säkring, bara att byta och – POFF! Jajamen, kortslutning någonstans i kretsen som tänder vänstersidans lampor och skyltbelysning! Körde uteslutningsmetoden och plockade bort nästan alla lampor och återmonterade en i taget. Allt funkade! Jaha, var väl någon tillfällig grej, tänkte jag och stängde glad i hågen bakluckan – POFF!
    Öppnar igen och rycker lite på måfå i sladden till skyltbelysningen. Sladden hoppar fram ur skrymslena vid hatthyllan och det visar sig att den är skarvad med en sockerbit för vilken sladdändarna skalats alldeles för långt. Isoleringen som fanns kvar hade nog dessutom hamnat i kläm mer än en gång, så koppartrådar tittade fram både här och där.
    Nu är skarvområdet nogsamt lindat med eltejp och jag håller tummarna att inget mer ska dyka upp på den halvannan dag som återstår…

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”